ChatGPTs tillväxt inom företagssektorn
Publicerad Juni 8, 2025
Publicerad Juni 8, 2025
OpenAI rapporterar en anmärkningsvärd tillväxt av betalande företagsanvändare för sina ChatGPT-tjänster. Företaget lanserar kontinuerligt nya funktioner för att tillfredsställa behovet av avancerade AI-verktyg inom affärsvärlden. Intresset för AI-lösningar i företagsmiljöer fortsätter att öka.
För tillfället har OpenAI nått tre miljoner betalande företagsanvändare. Nya funktioner, såsom
”connectors”
och
”record mode”
har introducerats. Företaget rapporterade också en imponerande siffra på 500 miljoner aktiva användare varje vecka i mars.
ChatGPT, som är känd för sin AI-drivna chatbot, används nu främst via plattformarna ChatGPT Enterprise, ChatGPT Team och ChatGPT Edu. Samtidigt arbetar företaget med att implementera ytterligare funktioner riktade mot företagskunder.
OpenAI har lanserat innovativa funktioner, som
”connectors”
och
”record mode”
för att smidigt integrera AI-verktyget i företagsmiljöer. Ingen information om de finansiella aspekterna av dessa lanseringar har offentliggjorts hittills.
Det finns en stark korrelation mellan ChatGPT:s växande popularitet som ett konsumentverktyg och dess införande i affärsverksamheter.
Vid utgången av mars nådde OpenAI 500 miljoner aktiva användare varje vecka. Detta bevisar en betydande tillväxt och en ökad efterfrågan på ChatGPT som ett verksamt verktyg för både konsumenter och företag. OpenAI, baserat i USA, fortsätter att prioritera både utvecklingen och ansvarsfullt användande av AI-teknologi.
OpenAI grundades med syftet att främja AI som gynnar mänskligheten och är erkänt för sin forskning inom områden som maskininlärning och AI-etik. Deras mest kända produkt, ChatGPT, bygger på språkmodellen GPT-3, som gör det möjligt att skapa naturligt språk.