Chokladaktiernas uppgång på marknaden
Publicerad Juni 8, 2025
Publicerad Juni 8, 2025
Flera chokladproducenter har sett betydande ökningar på aktiemarknaden på senare tid, trots ökande priser på kakao. För det schweiziska företaget Lindt är en del av framgången relaterad till den trendiga Dubaichokladen som har blivit en stor försäljningshit.
Priserna på choklad har stigit i takt med att kakao har fyrdubblats på råvarumarknaden. Trots detta verkar chokladens attraktionskraft för konsumenterna oförändrad. När det snart blir dags att sammanfatta första halvan av börsåret 2025 framstår chokladaktierna som några av de främsta vinnarna.
Anrika Lindt som grundades 1845 har ökat sina aktier med nästan 30 procent på Zürichbörsen, genom att framgångsrikt överföra de högre kostnaderna till konsumenterna via prishöjningar. En representant för Lindt uppger för nyhetsbyrån Bloomberg att fler prishöjningar är att förvänta.
Denaktuella Dubaichokladen med ingredienser som filodeg och pistagekräm har varit en nyckelfaktor till företagets framgång. Produkten har fått mycket uppmärksamhet genom sociala medier, vilket Lindt har utnyttjat med stor framgång. Aktieanalytikern Jörn Ilffert från UBS beskriver detta som
”en av Lindts bästa produktlanseringar någonsin”
För närvarande kan kunder på Lindts webbplats köpa en presentförpackning med 435 gram choklad för 529 kronor. Lindt är dock inte ensamt i denna sektor, då även Mondelez, som äger varumärken som Marabou, har ökat sina aktiekurser med 12 procent, och Nestlé har stigit med cirka 16 procent sedan årets början.
En undantagsföretag är amerikanska Hershey som har sett en nedgång på cirka 4 procent. För svenska investerare har dessutom Cloetta varit en stor framgång i år med en aktieökning på 36 procent, vilket innebär att aktien nu handlas på den högsta nivån sedan våren 2017.