Laddhybriders verkliga klimatpåverkan avslöjad
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Laddhybrider betraktas av vissa som en övergång mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor. Lokala färder kan genomföras på el, medan längre resor ofta involverar förbränningsmotorn. Nu visar data att laddhybrider blivit en betydande klimatutmaning.
Koldioxidutsläppen från laddhybrider (PHEV) är i verkligheten nästan fem gånger högre än vad officiella tester indikerar. Ny statistik från EU, baserad på över 127 000 registrerade laddhybrider under 2023, bekräftar detta.
På fredag kommer EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, att sammankalla bilindustrin för att diskutera framtiden och det föreslagna förbudet mot försäljning av fossilbilar. Detta sker efter att branschorganisationen ACEA har vädjat om att förbudet ska tas bort.
En färsk analys från organisationen Transport & Environment (T&E) visar att laddhybrider i genomsnitt släpper ut 139 gram CO2 per kilometer i verklig körning, jämfört med 28 gram per kilometer i testerna. Skillnaden mellan verkligheten och testerna har ökat.
Trots bilindustriens påståenden om renare teknik har klyftan ökat. EU har infört så kallade