En utmanande resa: Ladda eldrivna lastbilar med minimal stopp
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025
Anders Gaasedal, ingenjör på Scania, har delat sina erfarenheter av att köra en eldriven lastbil genom Europa via sociala medier. Hans senaste utmaning var att ladda så få gånger som möjligt under en längre resa.
”Jag testade något lite annorlunda. Som jag nämnt i mina tidigare inlägg så är det inte längre någon riktig utmaning att köra elbil, så jag fick hitta på en liten utmaning för mig själv. På den här resan ville jag därför sikta på att köra så långt som möjligt mellan laddningarna,” säger han.
Anders körde en Scania R45 med en batterikapacitet på 518 kWh från Södertälje till Dresden, Tyskland och tillbaka, vilket innebar en sträcka på 420 mil. Under resan var lastbilen lätt lastad till 26 ton, men han genomförde också körningar utan last på en testbana utanför Dresden.
”Det är inte helt orealistiskt om du fraktar varor som inte är särskilt tunga och dessutom har några tomma returresor,” fortsätter han.
Totalt gjorde han nio laddstopp med en genomsnittlig sträcka på 560 kilometer mellan laddningarna. Trots att detta inte alltid stämde överens med de obligatoriska kör- och vilotiderna, såg han det som en utmaning han ville anta.
”Men jag har visat många gånger tidigare att det fungerar för eldrivna lastbilar att hänga med en diesel. Därför satsade jag istället på den här nya utmaningen. Det var nära att jag klarade mig på enbart fulla laddningar, men jag lade till två små ”bekvämlighetsladdningar” för att göra livet lite enklare,” förklarar han.
Resan mellan laddningarna var följande: Södertälje – Åstorp, Sverige: 530 km, Åstorp – Asnæs, Danmark: 170 km, Asnæs – Testbanan, Tyskland: 575 km och så vidare.
Statistiken för resan visade på en körsträcka av 4200 km, en vikt på 18/26 ton, en medelhastighet av 70 km/h, och en genomsnittlig förbrukning på 0,88 kWh/km. Anders delar regelbundet med sig av sina erfarenheter på LinkedIn.