Regeringens nya strategier för elbilsladdning och stöd till lätta lastbilar
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025
Den svenska regeringen har nyligen lagt fram sin budgetproposition för 2026, där flera åtgärder för att påskynda elektrifieringen av transportsektorn presenteras. Satsningarna inkluderar ökade resurser för laddinfrastruktur, fortsatta stödåtgärder för lätta eldrivna lastbilar samt en permanent skattefrihet för laddning på arbetsplatser.
”För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft,” säger hon.
Klimatklivet får ett utökat anslag på 1,5 miljarder kronor för 2026, vilket gör att totala anslaget uppgår till cirka 4,5 miljarder kronor. Regeringen planerar att öka detta belopp motsvarande även för 2027 och 2028.
Under det gångna året beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd för cirka 47 000 laddpunkter i Sverige, ett rekord som överträffade tidigare år.
Regeringen avser dessutom att förlänga klimatpremien för lätta eldrivna lastbilar med två år. Stödet på 40 000 kronor har bidragit till en snabbare introduktion av denna typ av fordon, enligt regeringens bedömning.
Ytterligare 700 miljoner kronor avsätts för 2027 och 800 miljoner för 2028, vilket möjliggör ansökningar fram till 2027 och utbetalningar under 2028. Utan denna åtgärd skulle stödet ha upphört nästa månad.
Den tillfälliga skattefriheten för laddning av privatbilar på arbetsplatser föreslås bli permanent, vilket är en viktig åtgärd för att uppmuntra eldrivna fordon.
Regeringen föreslår även att avdragsrätten för drivmedelskostnader vid tjänsteresor för laddhybrider ska utvidgas, vilket ska stimulera användningen av eldrivna fordon vid arbetspendling och tjänsteresor.
En ny elbilspremie är också på gång, där förslaget skickats till EU för finansiering genom EU:s sociala klimatfond. Målet är att premien ska träda i kraft i januari 2026.
Premien beräknas bli 54 000 kronor och kan användas vid köp eller leasing av nya och begagnade elbilar, med villkoret att bilen kostar under 500 000 kronor eller har en leasingkostnad på högst 4 700 kronor per månad. Denna modell syftar till att gynna hushåll med lägre inkomster.