Innovationer för att hantera elbilsbränder
Publicerad oktober 18, 2025
Publicerad oktober 18, 2025
Vid brandmannaklubbens övningsområde i finska Larsmo har bröderna Jan och Lars Sjöblom tagit ett viktigt steg i kampen mot en av räddningstjänstens största utmaningar: hur man effektivt släcker bränder i elbilsbatterier.
Enligt Yle har bröderna utvecklat släckningsverktyget AMP-Guard, en bälg fylld med vatten som kan kyla och fylla batterier med vatten genom en penetreringsnål. Lars Sjöblom förklarar:
– Den här externa kylningen behövs främst ifall batteriet ännu inte brinner, men är nära en brand.
Inspirationen kom när Jan studerade till brandman och insåg bristerna i befintliga verktyg. Den första prototypen skapades i föräldrarnas garage, och i samarbete med brandstationer i Jakobstad och Kronoby har bröderna vidareutvecklat sin design.
Testerna på en elbilsmodul visade lovande resultat. Temperaturen sjönk från över 300 grader till under 100 grader på tio minuter och vidare till under 50 grader på tjugo minuter. Lars Sjöblom säger:
– Det gick över förväntan. Temperaturen sjönk snabbt och vi kunde avvärja den termiska rusningen med minimal vattenanvändning.
Räddningsverket i Österbotten har redan införskaffat en prototyp, och brandchefen Vesa Berg påpekar att den har testats i övningar:
– Jag tycker att den är riktigt bra, säger han. Men de har ännu inte stött på en verklig elbilsbrand.
Trots att bränder i elbilsbatterier fortfarande är sällsynta, ökar behovet av nya metoder i takt med att elbilar blir fler. Bröderna Sjöblom hoppas att deras uppfinning ska bidra till ökad säkerhet, och även rederier har visat intresse.
Lars Sjöblom avslutar:
– Vi hoppas att det ska finnas en på varje brandstation i landet.
Det finns andra metoder för att släcka elbilsbränder. MSB har demonstrerat en teknik med skärsläckare, vilket möjliggör snabb åtkomst till batteripaketet för att fylla det med vatten och därigenom släcka branden på cirka 10 minuter.