Elbilar: Framsteg och utmaningar i Sveriges elektrifiering
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Enligt Mobilitetsrapport 2025 från Ziklo Bank går utvecklingen mot elbilar i Sverige framåt. Dock kvarstår hinder relaterade till beteenden och kunskapsluckor som påverkar bredden av elektrifieringen.
– Sverige har tekniken, infrastrukturen och erfarenheten för att lyckas. Men för att elektrifieringen ska bli bredare, snabbare och mer tillgänglig måste vi skapa tydliga spelregler som gör det enklare för fler att välja elbil, säger hon.
Företagens roll är avgörande, då två tredjedelar av nya bilar köps av företag, men nästan hälften av dem saknar en tydlig policy för elektrifiering. Fler aktiva beslut inom näringslivet behövs för att sprida omställningen.
Privatpersoner möter också hinder i form av myter om elbilar. Många anser att de är dyrare och att batterier snabbt blir sämre. Faktum är att moderna batterier behåller 85 till 90 procent av sin kapacitet efter 20 000 körda mil.
– Ekonomin runt elbilen är i flera avseenden ny och ibland mer komplex än för fossilbilen vilket skapar en klyfta mellan upplevda och faktiska kostnader, står det att läsa i rapporten.
Att räkna på total ägandekostnad ger en mer komplett bild av vad en ny bil kostar över tid. Ziklo menar att elbilar ofta visar sig vara mer fördelaktiga även för privatpersoner.
Boendeformen påverkar också möjligheterna till elbilar. Villaägare har oftast lättare att installera hemmaladdning, medan de i flerbostadshus ofta saknar tillgång till laddplatser. Glesbygden kan faktiskt ha bättre förutsättningar än vad ryktet säger.
Ny lagstiftning kommer att göra det svårare för hyresvärdar att neka elbilsladdning, och från 2027 kommer detta att inkludera bostadshus. Dessutom ökar rättigheten till laddning genom nya EU-direktiv från sommaren 2026.
Tjänste- och förmånsbilar spelar en viktig roll i utvecklingen. Fler som provar elbil i tjänsten sprider erfarenhet, vilket gör att få återvänder till fossilbilar.
Statistik visar att sju av tio svenska hushåll köper begagnade bilar, vilket ofta innebär att dessa bilar tidigare har varit företagsbilar. Färre nya elbilar leder till färre begagnade elbilar i framtiden.
Norge framhålls som ett föredöme. Där har långsiktiga spelregler skapat förtroende och lett till att elbilar står för över 90 procent av nybilsförsäljningen. Sverige ligger efter men strävar mot samma mål.
Även inom tung trafik ses framsteg, med stora åkerier som drar nytta av lägre driftkostnader och bättre arbetsmiljöer genom eldrivna transporter.
Ziklo Bank konstaterar att den tekniska mognaden inte längre är ett problem. Utmaningen ligger i att bredda omställningen genom stabil politik, kunskap och fler begagnade elbilar.
– Det finns ett glapp mellan upplevd och faktisk verklighet. Tekniken fungerar men bilden i medier och bland allmänheten har inte hunnit ikapp, förklarar hon.
För att Sverige ska nå sina klimatmål måste elektrifieringen bli både snabb och rättvis.