Arla testar eldriven mjölktransport – en ny era för hållbar logistik
Publicerad oktober 19, 2025
Publicerad oktober 19, 2025
Arla har genomfört ett banbrytande test med en helt elektrisk lastbil, som har använts som mjölkbil i Småland och Östergötland. Lastbilen, kapabel att transportera 40 000 liter mjölk, har fått positiva omdömen från chaufförerna. Detta är den första eldrivna mjölktransporten av sitt slag i Norden.
Under en tvåveckorsperiod har den elektriska lastbilen genomfört transporter mellan mejerierna i Kalmar, Linköping och Jönköping. Den eldrivna dragbilen, en Scania 45R, är utrustad med en släpvagn som mäter 16,8 meter i längd. Chaufförerna har beskrivit fordonet som tyst, friktionsfritt och kraftfullt.
”Elbilen ger chauffören en mycket god arbetsmiljö,” berättar hon.
Torbjörn Frisk, teamledare vid Arla i Vimmerby.
Den elektriska lösningen medför en något lägre lastkapacitet på grund av batteriernas vikt, men minskningen bedöms som hanterbar. ”Utmaningen framåt ligger i att bygga en effektiv laddinfrastruktur på mejerierna. Mjölkbilarna rullar dygnet runt, så laddningen måste ske under naturliga stopp och raster,” förklarar han.
Eric Wärnhem, fordonschef på Arla.
Transporterna är avgörande för Arlas verksamhet och spelar en central roll i företagets strävan att nå sina klimatmål. Arla har som mål att minska utsläppen i hela produktionskedjan med 63 procent till 2030, jämfört med 2015.
För närvarande har kooperativet 21 el-lastbilar och 80 biogaslastbilar, medan resten av fordonsflottan drivs med fossilfri biodiesel.
Specifikationer för testfordonet:
Fordon: Scania 45R, eldriven dragbil.
Kapacitet: 40 000 liter.
Rutt: mellan Vimmerby och mejerierna i Kalmar, Linköping och Jönköping.