BMW iX3: En banbrytande elbil med minskade utsläpp
Publicerad december 2, 2025
Publicerad december 2, 2025

Nyligen lanserades den helt eldrivna BMW iX3, som representerar ett stort teknologiskt steg för elfordon. Med sin imponerande räckvidd på 800 kilometer och möjlighet till snabb laddning framhäver modellen sin effektivitet.
Men BMW iX3s styrka ligger inte endast i dess teknik. Den har också ett lågt klimatavtryck. BMW har arbetat med hållbarhet genom hela bilens livscykel, där fokus har legat på att minska resursanvändning och miljöpåverkan.
När BMW iX3 50 xDrive laddas med enbart förnybara energikällor, kör den av sin klimatpåverkan från tillverkningen på endast 1750 mil. Detta är en sträcka som den genomsnittliga bilföraren kör under cirka ett och ett halvt år.
Med en genomsnittlig europeisk energimix krävs det 2150 mil innan elbilen uppnår klimatneutralitet. iX3:s utsläpp efter 20 000 mil är betydligt lägre än motsvarande X3 20 xDrive med förbränningsmotor.
Tillverkningen av BMW iX3 50 xDrive genererar 13,5 ton koldioxid, vilket är mer än för bränslemodellen på grund av den energikrävande batteritillverkningen. Den totala klimatpåverkan beror dock främst på bilens användning.
Efter 20 000 mil på europeisk elmix landar iX3:s utsläpp på 23 ton, markant lägre än 52,8 ton för X3 20 xDrive. Genom att använda förnybar el kan utsläppen minskas till totalt 14,6 ton, inklusive produktionen.
För att uppnå dessa resultat har BMW minskat utsläppen i leverantörskedjan genom att öka användningen av återvunnet material. Under utvecklingen av iX3 har CO2e-utsläppen i leverantörledet sänkts med 35 procent.
De nya battericellerna innehåller hälften sekundära metaller och tillverkas med förnybar energi, vilket resulterar i 42 procent lägre utsläpp per wattimme jämfört med tidigare generationer av BMW:s elbilar.
Även andra komponenter i bilen har fått högre andel återvunnet material. Exempelvis, vissa plastkomponenter är tillverkade av återvunnet marint material från gamla fiskeredskap.