BYD:s utmanare på japanska elbilsmarknaden
Publicerad oktober 31, 2025
Publicerad oktober 31, 2025

Den kinesiska biltillverkaren BYD tar nu ett betydande steg in på den japanska marknaden för att stimulera den svaga försäljningen av elbilar. I år utgör endast 1,3 procent av alla nyregistrerade bilar elfordon i Japan, där små kei-bilar dominerar, med Nissan Sakura som den mest sålda modellen.
BYD presenterar sin nya modell, BYD Racco, med en boxig design för att maximera interiörutrymmet. Den är 3 395 mm lång, 1 475 mm bred och 1 800 mm hög, vilket är standardmått för detta segment.
Modellen har ett batteri på 20 kWh som förväntas ge en räckvidd på cirka 180 kilometer enligt WLTC-standarder, även om dessa uppgifter fortfarande är preliminära. Den stödjer snabbladdning på upp till 100 kW, och det lågt placerade batteriet bidrar till en sänkt tyngdpunkt, vilket förbättrar vägegenskaperna jämfört med bensindrivna kei-bilar.
Racco erbjuder fyra sittplatser och en modern förarplats med en liten instrumentpanel samt en stor fristående infotainmentskärm. Enligt rapporter inkluderas också ett omfattande förarassistanspaket och en värmepump för kallare väderförhållanden.
Experter förutspår att Racco kan fungera som en viktig väckarklocka för japanska biltillverkare, som har koncentrerat sig på hybridteknologi och därmed halkat efter i elbilsutvecklingen, enligt uppgifter från Reuters.
Förbeställningar väntas öppna sommaren 2026, med ett startpris på cirka 150 000 kronor.