Elbilar i tjänsten stimulerar privat köpintresse
Publicerad oktober 7, 2025
Publicerad oktober 7, 2025
Möjligheten att köra elbil i tjänsten kan öka chansen för att personer väljer att köpa en elbil privat. Det framgår av en ny avhandling från Umeå universitet där forskaren Robin Herbert undersöker hur normer, varumärken och så kallade spillover-effekter påverkar intresset för elbilar.
Spillover-effekterna innebär att beteenden i en viss situation kan inverka på beteenden i en annan. Ett exempel är att köra elbil i tjänsten, vilket kan leda till ett intresse för att skaffa en egen elbil. Herbert betonar att företag med elbilsflottor kan dra nytta av dessa effekter.
– Jämfört med användningen av bränslebilar är användningen av elbilar det bättre alternativet för miljön, säger hon.
När de anställdas värderingar och normer kring miljöfrågor överensstämmer med de värderingar som elbilar representerar, bidrar detta till en positiv image för företaget, menar han.
Resultaten visar dessutom att miljöaspekten inte alltid är den främsta drivkraften bakom valet av elbil.
– Många elbilsanvändare i Sverige är inte särskilt miljömedvetna. De kör elbil på jobbet för att deras arbetsgivare valt dessa bilar. Även bland privata elbilsägare finns det de med lågt miljöengagemang. För dem har andra faktorer varit viktigare, som låga driftskostnader, design eller teknologiska framsteg, säger hon.
Avhandlingen påpekar att elbilsvarumärken måste uppfattas som miljövänliga för att locka miljömedvetna kunder.
– Oavsett motivationerna bakom ett bilköp är det avgörande att bränslebilar försvinner från våra gator på lång sikt. Forskning spelar en central roll för att göra elbilar mer attraktiva för framtida bilköp, även för dem som är osäkra på om de vill köpa en bil, avslutar hon.