Elbilar och deras påverkan på luftkvaliteten
Publicerad augusti 23, 2025
Publicerad augusti 23, 2025
I takt med att utsläppen från traditionella motorer minskar i europeiska städer, lyfts en annan viktig aspekt fram: icke-avgasutsläpp. Dessa inkluderar partiklar från däckslitage, vägar och annat uppvirvlat damm.
EU-initiativet EIT Urban Mobility har publicerat en grundlig rapport om dessa frågor. Rapporten har åter blivit relevant och visar att även om elektrifiering minskar vissa utsläpp, löser det inte problemet helt.
Elbilar tenderar att vara tyngre än sina bensindrivna motsvarigheter, vilket kan leda till ökat slitage på däck och vägar. Men på grund av regenerativ bromsning minskar partiklar från bromsar avsevärt.
Den mest påtagliga effekten ses i storstäder. I ett extremt scenario där en elbil förlitar sig mycket på sina mekaniska bromsar, visar studien att utsläppen ändå kan minska med 83 procent. Ofta är minskningen ännu större.
Trots det något högre slitaget på däck och vägar, resulterar elbilar i en total minskning av utsläppen. Den stora effekten från bromsslitaget överväger de negativa aspekterna. Dessutom eliminerar elbilar helt avgaser, vilket ytterligare bidrar till bättre luftkvalitet.
– Elektrifiering av fordonsflottan är därför positivt ur ett luftkvalitetsperspektiv, sammanfattar EIT Urban Mobility.
För att uppnå ännu större positiva effekter bör människor överväga att avstå från bilen helt och hållet. En övergång till kollektivtrafik, cykling eller gång kan vara upp till fem gånger mer effektivt för att minska partikelutsläpp jämfört med att bara byta fossildrivna bilar mot elbilar.