Elbilar på väg att dominera marknaden – en ny era av elektrisk mobilitet
Publicerad augusti 30, 2025
Publicerad augusti 30, 2025
En ny rapport från Strategy, en del av PwC, indikerar att elbilar står på tröskeln till en väsentlig förändring. Förväntningarna är att de kommer att utgöra nästan 40 procent av den globala nybilsförsäljningen år 2030, och omkring 60 procent år 2035.
Studien belyser tre avgörande faktorer bakom denna utveckling: högre energitäthet i batterier, mer effektiva drivlinor och snabbare laddningslösningar. Trots dessa framsteg är laddinfrastruktur fortfarande kritisk.
I vissa regioner kan övergången till elbilar ske långsammare, delvis på grund av bristande laddinfrastruktur och regleringar. I dessa områden riskerar laddhybrider att förbli en övergångslösning under en tid.
Kostnadsfall är en annan viktig aspekt som driver försäljningen av elbilar. Även om battericeller fortsatt är den största kostnaden, pressas priserna ner av tekniska framsteg och överkapacitet. Litiumjärnfosfatbatterier (LFP) har blivit billigare än förväntat och förväntas sjunka ytterligare.
Ökningen av elbilsförsäljning gör att ägandekostnaden nu är jämförbar med bensinbilar i många segment. Drivlinor når kostnadsparitet först runt 2030, när batteripriserna faller ytterligare och kostnaderna för förbränningsmotorer stiger.
Utvecklingen mot mer avancerade batterier med högre energitäthet är också på gång. Dessa når nu nästan 500 Wh/l, vilket ökar räckvidden utan att öka batteristorleken.
Elbilar har blivit allt mer effektiva, med en genomsnittlig förbrukning som sjunkit med fem till tio procent, vilket förväntas gå ner mot 12 till 14 kWh per 100 km till 2030. Detta beror på förbättrad aerodynamik och bättre kraftelektronik.
Snabbladdningsteknik har också sett betydande framsteg. Redan år 2030 kan en elbil ladda upp till 400 kilometer på bara tio minuter, vilket gör laddning mer likt en tankning.
Tillverkningen av bilar med förbränningsmotorer nådde sin topp 2017 och har sedan dess minskat, medan laddbara fordon ökar. Utvecklingen skiljer sig dock mellan olika regioner, med Kina i framkant.
Strategy understryker att Europa måste etablera en egen batteriproduktion och korta ner innovationscykler för att inte förlora konkurrenskraft, särskilt med en global marknad för elbilar som beräknas omsätta över 600 miljarder euro årligen redan 2030.