Elbilar som lösning på elkrisen: En uppmaning till myndigheterna
Publicerad oktober 17, 2025
Publicerad oktober 17, 2025
När vintertemperaturerna sänker sig och elpriserna ökar, varnar många för att elförsörjningen kan bli utmanande. Men en lösning kan redan finnas i våra garage. Enligt Annika Abraham, VD för laddbolaget Chargenodes, kan elbilar spela en avgörande roll i att stabilisera Sveriges elsystem genom effektiv laddning.
Svenska kraftnät uppskattar att södra Sverige under kalla vinterdagar kan behöva upp till 7 700 megawatt mer effekt. Det motsvarar behovet av sju kärnkraftsreaktorer. Samtidigt finns över 740 000 laddningsbara bilar i landet.
Abraham anser att dessa fordon kan bli en central del av lösningen, om laddningen sker mer strategiskt. Om bara var sjunde elbil laddas nattetid istället för direkt efter arbetet, skulle det kunna frigöra cirka 1 100 megawatt. Det motsvarar kapaciteten hos ett kärnkraftverk.
– Politiska debatter handlar ofta om kärnkraft eller vindkraft, nya ledningar och förenklade tillståndsprocesser. Men sällan hör vi ett ord om den mest uppenbara lösningen, att använda den el vi har på ett smartare sätt, säger hon.
Enligt Abraham är smart laddning nyckeln till detta. Denna teknik tillåter mjukvara att automatiskt styra laddningen, vilket eliminerar behovet för användaren att tänka på det. Det kan både sänka hushållens elkostnader och stärka hela energisystemets stabilitet.
– Din elbil behöver inte laddas mellan fem och sju på kvällen. Den behöver vara fulladdad när du kör till jobbet nästa morgon. Det gäller för de flesta ägare av ett laddbart fordon, förklarar hon.
Hon efterlyser även politiska åtgärder för att påskynda utvecklingen, inklusive skattelättnader för fastighetsägare som investerar i smart laddning. Dessutom vill hon se krav på att alla nya laddstationer ska ha inbyggd styrning.
Slutligen menar Abraham att regeringen måste öka medvetenheten bland hushåll om kommande effektavgifter. Smart laddning kan vara en av de snabbaste och mest kostnadseffektiva metoderna för att bygga ett mer robust elsystem.
Istället för att endast fokusera på ny elproduktion, bör myndigheterna koncentrera sig på hur den befintliga elen användas. Genom detta perspektiv kan elbilen bli en resurs snarare än en belastning.