Eldrivna brandbilar revolutionerar räddningstjänsten i München
Publicerad september 29, 2025
Publicerad september 29, 2025
Eldrivna fordon blir allt mer vanliga inom olika områden. Under det senaste året har brandkåren vid Tekniska universitetet i München (TUM) använt två eldrivna brandbilar.
Efter ett års kontinuerlig användning har det visat sig att dessa brandbilar är pålitliga och uppfyller de krav som ställs vid utryckningar. Många var dock skeptiska till denna idé från början.
Det fanns farhågor kring räckvidd, laddningstider och driftsäkerhet. Brandstationen behövde nya fordon, eftersom de gamla dieseldrivna bilarna var föråldrade.
– Att återigen satsa på rena förbränningsmotorer var uteslutet. Som brandkår måste vi också ta ansvar för hållbarhet och framtidssäkerhet. Hela universitetet är engagerat i detta mål, berättar Jürgen Wettlaufer, chef för fabrikens brandkår.
Österrikiska Rosenbauer utvecklade en eldriven brandbil i samarbete med Volvo Penta, Volvo Lastvagnar och Volvo Bussar. Den färdiga modellen har 490 hästkrafter och en ergonomisk design med låga lyfthöjder för verktyg och slangar.
För att maximera användningstiden är brandbilen utrustad med en räckvidsförlängare som drivs av biodiesel, vilket kan ladda batteriet under längre uppdrag. Med denna lösning kan lastbilen användas längre än konventionella dieseldrivna modeller.
Inom TUM-campus är den genomsnittliga körsträckan endast 2,4 kilometer. Brandstationen hanterar fem till sex utryckningar varje dag, med en genomsnittlig varaktighet på cirka en halvtimme.
Det innebär att de flesta uppdrag kan genomföras på enbart eldrift innan räckviddsförlängaren behöver aktiveras eller fordonet laddas.
Enligt brandmännen har arbetsmiljön blivit bättre. Bullernivån från vattenpumpen är avsevärt lägre än hos tidigare dieseldrivna bilar, vilket skapar en tryggare arbetsmiljö.
– Det gör att vi kan kommunicera med varandra mycket bättre, vilket är fantastiskt. Man hör också radion och sina kollegor utan problem, så man slipper ständigt ställa frågor. En stor fördel, säger en brandman.
Ljudnivån från vattenpumpen mäter 75 decibel, vilket motsvarar ljudet från en vanlig dammsugare. På dieselbilar är ljudnivån betydligt högre.
Brandmännen slipper också avgaserna från stillastående dieselbilar. Endast cirka tre procent av släckinsatserna varar tillräckligt länge för att räckviddsförlängaren ska behöva aktiveras.
Snart kommer brandstationen även att installera en solcellsanläggning på taket, vilket ytterligare ökar hållbarheten hos brandbilarna.
– Vår erfarenhet visar att eldrift fungerar för brandförsvaret. Förhoppningen är att fler brandkårer ska följa efter, sammanfattar Jürgen Wettlaufer.