X
gmsa news
Nordic region's business magazine • september 12, 2025
gmsa NEWS
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
Prenumerera
Logga in
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyheter
  • Om oss
  • Kontakta oss
http://gmsa%20news

En utmanande resa: Ladda eldrivna lastbilar med minimal stopp

Publicerad september 12, 2025

Anders Gaasedal, ingenjör på Scania, har delat sina erfarenheter av att köra en eldriven lastbil genom Europa via sociala medier. Hans senaste utmaning var att ladda så få gånger som möjligt under en längre resa.


”Jag testade något lite annorlunda. Som jag nämnt i mina tidigare inlägg så är det inte längre någon riktig utmaning att köra elbil, så jag fick hitta på en liten utmaning för mig själv. På den här resan ville jag därför sikta på att köra så långt som möjligt mellan laddningarna,” säger han.


Anders körde en Scania R45 med en batterikapacitet på 518 kWh från Södertälje till Dresden, Tyskland och tillbaka, vilket innebar en sträcka på 420 mil. Under resan var lastbilen lätt lastad till 26 ton, men han genomförde också körningar utan last på en testbana utanför Dresden.


”Det är inte helt orealistiskt om du fraktar varor som inte är särskilt tunga och dessutom har några tomma returresor,” fortsätter han.


Totalt gjorde han nio laddstopp med en genomsnittlig sträcka på 560 kilometer mellan laddningarna. Trots att detta inte alltid stämde överens med de obligatoriska kör- och vilotiderna, såg han det som en utmaning han ville anta.


”Men jag har visat många gånger tidigare att det fungerar för eldrivna lastbilar att hänga med en diesel. Därför satsade jag istället på den här nya utmaningen. Det var nära att jag klarade mig på enbart fulla laddningar, men jag lade till två små ”bekvämlighetsladdningar” för att göra livet lite enklare,” förklarar han.


Resan mellan laddningarna var följande: Södertälje – Åstorp, Sverige: 530 km, Åstorp – Asnæs, Danmark: 170 km, Asnæs – Testbanan, Tyskland: 575 km och så vidare.


Statistiken för resan visade på en körsträcka av 4200 km, en vikt på 18/26 ton, en medelhastighet av 70 km/h, och en genomsnittlig förbrukning på 0,88 kWh/km. Anders delar regelbundet med sig av sina erfarenheter på LinkedIn.

Mest lästa
  1. Honda lanserar eldriven motorcykel i Europa

  2. En utmanande resa: Ladda eldrivna lastbilar med minimal stopp

  3. Seat satsar på produktion av små elbilar i stor skala

Fler intressanta artiklar

Italdesign presenterar elbilskoncept inspirerat av Volkswagen

Publicerad september 12, 2025

Italienska design- och ingenjörsbyrån Italdesign, baserad i Turin, har utvecklat en ny designstudie kallad EVX. Denna studie bygger på Volkswagens modulära elbilsplattform MEB och presenterades som en holografisk visualisering i…

Tysk bilindustri i förändring: Elbilar och traditionella designval

Publicerad september 12, 2025

Alrik Söderlind från Alriks Bilar har nyligen deltagit i bilmässan i München och delar sin insikt om de aktuella trenderna. Hans observationer visar att det nu är en tydlig återuppvaknande…

Elektrisk C-Klass från Mercedes med imponerande räckvidd

Publicerad september 11, 2025

Mercedes-Benz presenterade nyligen den nya elektriska modellen GLC, som bygger på den innovativa plattformen MB.EA. Denna plattform markerar en betydande utveckling för företagets elektrifierade fordon. Det är dock inte bara…

Mercedes banar väg med revolutionerande batteriteknik

Publicerad september 11, 2025

Mercedes-Benz har länge arbetat med att testa solid state-batterier från Factorial Energy i sin modell EQS, vilket har möjliggjort en rad långkörningar. Nu har företaget nått en ny milstolpe. Med…

Volkswagen ID.3 GTX Fire+Ice lanseras i Sverige med unik design

Publicerad september 11, 2025

Volkswagen har nu släppt sin specialversion av ID.3, kallad GTX Fire+Ice, efter att ha presenterat bilen förra året. Denna modell är ett resultat av ett samarbete med lyxmärket Bogner, som…

Laddhybriders verkliga klimatpåverkan avslöjad

Publicerad september 11, 2025

Laddhybrider betraktas av vissa som en övergång mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor. Lokala färder kan genomföras på el, medan längre resor ofta involverar förbränningsmotorn. Nu visar data att laddhybrider…

EU:s nya strategi för prisvärda elbilar: En elektrisk framtid

Publicerad september 11, 2025

Varje september håller EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen ett tal inför Europaparlamentet. I årets tal berör hon transportsektorn och betydelsen av att övergå till eldrivna fordon.Hon betonar att det…

Ford F-150 Lightning: Förbättrad räckvidd för robusta utmaningar

Publicerad september 11, 2025

Ford meddelar en uppgradering av sin eldrivna pickup, F-150 Lightning, som nu erbjuder ökad räckvidd. Den specialdesignade STX-versionen har försetts med nya tillbehör för att klara tuffare användning.STX-modellen är utrustad…

Etiopien leder vägen för elbilsrevolutionen i Afrika

Publicerad september 11, 2025

Etiopien har gjort en banbrytande insats genom att bli det första landet som helt förbjöd import av nya bensin- och dieseldrivna fordon. Efter flera energikriser strävar landet efter att bli…

Kempowers banbrytande laddningsteknologi i Sverige

Publicerad september 11, 2025

Kempower, en tillverkare av laddinfrastruktur för fordon, har nått en betydande prestation i Sverige. De genomförde den första offentliga laddningen med megawatt-effekter i enlighet med standarden för Megawatt Charging System…

Arkiv

  • september 2025
  • augusti 2025

Kategorier

  • Audi
  • Batteri och laddning
  • BMW
  • Elbilsnyheter
  • Hyundai
  • Kia
  • Mercedes Benz
  • Okategoriserade
  • Opel
  • Polestar
  • Tesla
  • Transport
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS
mail Created with Sketch Beta.