EU:s nya förslag ger lättnader för fossilbilar efter 2035
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

EU-kommissionen har idag presenterat ett reviderat förslag som påverkar det planerade förbudet mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från och med 2035. Det nya förslaget medger att vissa icke-eldrivna bilar kan fortsätta säljas efter detta datum. Detta för att tillmötesgå krav från länder som Tyskland och Italien samt delar av bilindustrin.
Enligt det nuvarande regelverket ska alla nya bilar inom EU som säljs efter 2035 vara helt utsläppsfria. Det nya förslaget sätter istället ett mål på 90 procents minskning av koldioxidutsläpp jämfört med 2021 års nivåer, istället för en fullständig minskning.
För den kvarvarande utsläppsmängden föreslås att dessa ska kompenseras genom användning av koldioxidsnålt stål tillverkat inom EU samt genom syntetiska bränslen eller avancerade biobränslen, som inte konkurrerar med livsmedelsproduktion. Det innebär att försäljningen av laddhybrider och fordon med räckviddsförlängare kan fortsätta.
Stéphane Séjourné, industrikommissionären, påpekar att detta paket kan bli avgörande för den europeiska bilindustrins överlevnad.
– Det här paketet blir en livlina för den europeiska bilindustrin, säger hon.
Förslaget inkluderar också kortsiktiga lättnader där biltillverkare ges ett treårigt tidsfönster mellan 2030 och 2032 för att uppnå en utsläppsminskning på 55 procent för personbilar. För transportbilar sänks målet för 2030 från 50 till 40 procent.
Flera aktörer inom elbilssektorn uttrycker oro för att dessa lättnader i utsläppskrav kan påverka investeringar negativt och hindra Europas konkurrenskraft. Polestars vd Michael Lohscheller varnar för att övergången från ett klart nollutsläppsmål till 90 procent kan få allvarliga konsekvenser för klimatet och Europas position på den globala marknaden.
Samtidigt föreslår EU-kommissionen åtgärder för att öka andelen elbilar i företagsflottor, som står för omkring 60 procent av nybilsförsäljningen i Europa. nationella mål för 2030 och 2035 ska baseras på ländernas BNP per capita, medan varje medlemsstat får avgöra hur målen ska uppnås.
Kommissionen föreslår också en ny fordonskategori för mindre elbilar, vilket medför ett enklare regelverk och möjlighet till extra klimatkrediter om fordonen tillverkas inom EU.