Ford lanserar ny elbil med kostnadseffektiv strategi
Publicerad augusti 18, 2025
Publicerad augusti 18, 2025
Ford har nyligen avslöjat sin nya strategi för elbilar, som inkluderar en innovativ plattform och ett revolutionerande tillvägagångssätt för bilproduktion. Den första modellen som introduceras är en eldriven pickup som planeras att lanseras om två år. För att nå framgång i detta projekt har Ford anställt flera ingenjörer från Tesla.
Två av de mest framstående ingående är Alan Clarke och Doug Field. Från Tesla har man fört med sig en stark fokus på kostnadseffektivitet.
– I bilindustrin kan en chassiingenjör få kritik för att ha lagt till fem dollar på bromsarnas kostnad, även om förändringen sparade tjugo dollar på batteriet. Vi valde att släppa det synsättet, berättar Doug Field, som nu är ansvarig för elbilar, digital utveckling och design på Ford.
Doug förklarar att den nya plattformen, Universal Electric Vehicle Platform, har omformat konstruktionen av elbilar. Jämfört med traditionella pickup-karosser har teamet tagit bort tre fjärdedelar av delarna, två tredjedelar av svetsfogarna och hälften av fästelementen, vilket resulterar i besparingar både i kostnad och vikt.
– Denna strävan efter effektivitet gör att vi räknar med att våra fordon ska kunna nå liknande räckvidd som konkurrenterna men med ett batteri som är upp till en tredjedel mindre, berättar Doug Field.
Den nya pickupen är för närvarande täckt av ett skynke. Batteriet är en central komponent i bilen och kommer att monteras i tre delar: fram-, mitt- och baksektioner, i en ny typ av produktion kallad ”monteringsträd”. Detta skiljer sig från det traditionella löpande bandet och förväntas leda till kortare byggtid och högre precision.
Doug betonar även batteriets betydelse utanför körning. Elbilarna ska kunna agera som mobila kraftkällor för elverktyg eller som backup för hemmet. Den låga tyngdpunkten från batteriet kommer dessutom att bidra till förbättrade köregenskaper och ökad komfort.
– Vårt mål är att femårskostnaden för ägande ska bli lägre än att köpa en tre år gammal Tesla Model Y och just nu är de ganska billiga, summerar Doug.