Ford omprioriterar sin elbilstrategi med fokus på mindre modeller
Publicerad december 17, 2025
Publicerad december 17, 2025

Ford har beslutat att avsluta produktionen av sin elektriska pickup, F-150 Lightning, i USA. Detta tillkännagivande kom under måndagen, där företaget angav att modellen är för kostsam för att nå lönsamma volymer.
– Den amerikanska konsumenten talar tydligt och vill ha fördelarna med elektrifiering som omedelbart vridmoment och möjlighet till mobil strömförsörjning men ställer också krav på överkomliga priser, trygg räckvidd och fordon som passar deras användningsmönster, säger hon.
Andrew Frick, ansvarig för Ford Model e, framhöll också att ”förändringar i regelverket” bidrog till de ”övergripande faktorerna” som låg bakom beslutet om att lägga ner produktionen.
F-150 Lightning är en stor elektrisk pickup med dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och en grundversion med ett batteri på 98 kWh, vilket gav en räckvidd på 385 kilometer. Det fanns även en variant med ett större batteripaket på 131 kWh och en räckvidd på 515 kilometer.
Priserna för denna elektriska pickup varierade från cirka 50 000 dollar upp till över 90 000 dollar beroende på variant.
– I stället för att spendera miljarder ytterligare på stora elbilar som i dag saknar en tydlig väg till lönsamhet omfördelar vi dessa pengar till områden med högre avkastning, förtydligar han.
Trots detta stopp kommer Ford att rikta in sig på mindre och mer prisvärda elbilar som en nyckelkomponent i sin elektriska strategi. Den första av dessa modeller, en mellanstor pickup, presenterades i augusti och bygger på den elektriska plattformen Ford Universal EV Platform.
Företaget siktar på att prissätta denna modell runt 30 000 dollar och planerar att lansera den inom ett år.
I Europa har Ford nyligen ingått ett samarbete med Renault för att utveckla två nya kompakta eldrivna modeller. Den första bilen som kommer från detta samarbete, som är nära besläktad med Renaults små elbilar 4 och 5, förväntas lanseras i början av 2028.