Kia Sverige inleder forskning om elbilar som energiresurs
Publicerad november 6, 2025
Publicerad november 6, 2025

Genom den innovativa tekniken för dubbelriktad laddning (V2G) kan elbilar bidra positivt till både samhället och energinätet. Denna teknik erbjuder också en möjlighet för elbilsägare att sälja tillbaka överskottsenergi under högbelastningstider.
Kia Sverige startar nu ett forskningsprojekt för att utforska hur elbilar och bilanläggningar kan stödja Sveriges energisystem. Projektet genomförs i samarbete med Lunds tekniska högskola, Sustainable Innovation och PowerLynk, med tester vid två Kia-återförsäljare.
Tester pågår hos Aftén Bil i Åkersberga och Bilbörsen i Linköping, där upp till 50 elbilar analyseras för att förstå hur de kan användas för att balansera elnätet. Målet är även att undersöka den kommersiella och skalbara aspekten av tekniken.
Peter Himmer, VD för Kia Sverige, säger:
”Eftersom våra nya elbilar är förberedda för dubbelriktad laddning är det väldigt intressant att se hur tekniken kan användas i praktiken och stötta elnätet när de inte används.”
Han tillägger att om tekniken visar sig fungera effektivt kan den tillämpas på områden med många laddningspunkter, såsom parkeringshus och hamnar.
Den potentiella effekten av V2G-tekniken är betydande, särskilt om den implementeras nationellt. Om varje Kia-återförsäljare har ett genomsnitt av 45 laddpunkter, där 60 procent av de anslutna bilarna är elbilar, kan detta leda till cirka 2000 laddade elbilar.
Med ett batteri på minst 80 kWh kan den totala effekten som matas ut i elnätet uppgå till 160 000 kWh, vilket motsvarar årsförbrukningen för åtta eluppvärmda villor eller 36 lägenheter.
Lennart Skogh, grundare av PowerLynk, säger:
”Vårt projekt öppnar dörren för en storskalig användning av V2G och skapar affärsmöjligheter för återförsäljare och andra affärsverksamheter.”
V2G-tekniken erbjuder fördelar på flera nivåer. Den gynnar både samhället och elbilsägare genom att möjliggöra att elbilar fungerar som reservbatterier för hushåll vid exempelvis höga elpriser eller strömavbrott.
Lorentz Tovatt, projektledare på Sustainable Innovation, säger:
”Att inte förbereda för en framtid där elbilarnas batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt.”