Kina inför nya säkerhetsstandarder för dörrhandtag
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025
Under de senaste åren har dörrhandtag på bilar, särskilt elbilar, genomgått betydande förändringar. Infällda eller dolda handtag har blivit vanliga, vilket bidrar till en bättre aerodynamik och kan ge en liten ökning av räckvidden.
De elektroniska upplåsningsmekanismerna har också lett till en mer minimalistisk design inuti bilen. Istället för tydliga reglage används ofta enklare knapplösningar, vilket har resulterat i svårigheter för förare och passagerare att öppna dörrarna, särskilt om bilen förlorar kraft.
I Kina har detta skapat ett behov av utredning av myndigheterna. Kinas industri- och informationsministerium (MIIT) har därför föreslagit en ny nationell standard för säkerheten hos bildörrshandtag.
Dessa regler kommer att vara obligatoriska för personbilar och lätta transportfordon, med målet att öka säkerheten för passagerare i kritiska situationer, såsom olyckor eller tekniska problem.
MIIT föreslår att varje dörr ska ha ett mekaniskt nödöppningshandtag. Detta gäller även bilar med elektroniska handtag, där en mekanisk reservlösning måste finnas. Handtagen ska vara lättåtkomliga från både insidan och utsidan, och det införs minimikrav på storlek för att underlätta användningen.
Inre handtag ska dessutom märkas tydligt och vara belysta för att kunna hittas i mörker. Standarden ställer också krav på att dörrarna ska kunna öppnas utan verktyg efter en kollision eller vid strömavbrott.
För att säkerställa funktionaliteten beskrivs tester där dörrars funktion och handtagens hållbarhet kontrolleras. Yttre handtag ska tåla en belastning på minst 500 newton, medan inre handtag ska klara 200 newton.
Om standarden godkänns kommer reglerna att införas gradvis. Nya bilmodeller måste uppfylla kraven omedelbart, medan redan lanserade modeller får en längre övergångstid.
Även amerikanska NHTSA utreder dörrhandtag på moderna bilar.