Kritik mot regeringens förslag på elbilsbonus
Publicerad oktober 22, 2025
Publicerad oktober 22, 2025

Den svenska regeringens nya klimatbonus för elbilar, som träder i kraft nästa år, har genomgått en omfattande remissbehandling. Medan flera myndigheter och branschorganisationer ser positivt på initiativet efterfrågar de förbättringar av utformningen och administrationen av stödet.
Bonusen på 54 000 kronor omfattar både nya och begagnade elbilar samt leasing, vilket är positivt. Det finns emellertid ett pristak på 500 000 kronor, vilket begränsar stödet till mer prisvärda elbilar.
Bland kritiken framhävs att bonusen är för komplex och att reglerna är otydliga. Geografiska begränsningar och ett för lågt inkomsttak gör att många hushåll riskerar att exkluderas.
Energiföretagen, Mobility Sweden och Drivkraft Sverige efterlyser en höjning av inkomsttaket från 80 procent till närmare 100 procent av medianinkomsten. De menar att den nuvarande avgränsningen hindrar många hushåll från att få stöd. Enligt Trafikanalys har låginkomsttagare svårigheter med kontantinsatsen och kreditprövningen.
Mobility Sweden påpekar att låginkomstkommuner nära storstäderna utesluts trots att invånarna är bilberoende. Trafikverket föreslår att man ska begränsa det demografiska statistikområdet till de mest bilberoende områdena för att öka träffsäkerheten.
M Sverige framhäver att den kombination av inkomst och geografi snedvrider stödet, vilket lämnar stora grupper utan hjälp. Ekonomistyrningsverket varnar också för att svåra villkor kan avskräcka potentiella sökande.
Boverket anser att hushållsprövningen gör den digitala processen komplex och efterlyser tydligare avslagsgrunder. Energimyndigheten vill ha en förenklad ansökningsprocess och ökad automatisering.
Mobility Sweden flaggar för att det nuvarande leasingtaket kan påverka hushåll negativt när ränteläget förändras. De föreslår att premier betalas direkt till leasingbolagen för att förenkla administrationen.
SEI påpekar behovet av att koppla stödet tydligare till laddningsmöjligheter. De föreslår även ett separat stöd för hemmaladdning i flerbostadshus, och Drivkraft Sverige lyfter fram vikten av att utöka den publika laddinfrastrukturen.
Boverket vill kunna avslå ansökningar vid skenfolkbokföring och föreslår att köp mellan privatpersoner inte ger premie för att minska risken för fusk.
TCO och 2030-sekretariatet föreslår att hushåll med laddhybrider inte ska uteslutas och att fler fordonskategorier bör omfattas av stödet, samt en förlängning av stödperioden.
Många myndigheter, som Energimyndigheten och Trafikverket, är överlag positiva till en riktad premie, men de efterfrågar ändringar i budget och urval för att stödet ska nå rätt hushåll och ge önskad klimatnytta.
Vissa instanser, såsom Skatteverket och Tillväxtverket, avstår från att ge synpunkter. Samtliga remissvar till regeringen finns tillgängliga för granskning.