Lansering av Porsche Cayenne Electric: En ny standard för el-SUV:ar
Publicerad november 20, 2025
Publicerad november 20, 2025

Porsche har introducerat den helt nya Cayenne Electric, som förväntas lanseras under första halvan av 2026. Denna elbil kommer att finnas i två varianter: basmodellen Cayenne Electric och den kraftfullare Cayenne Turbo Electric.
Den nya modellen bygger på en vidareutveckling av företagets PPE-plattform och är utrustad med ett 113 kWh-batteri. Detta ger upp till 642 kilometer räckvidd för Cayenne Electric och 623 kilometer för Turbo-versionen enligt WLTP.
– Cayenne Electric levererar prestanda i en helt ny dimension med innovativ teknik som vi har utvecklat inom motorsport. Modellen sätter nya standarder i SUV-segmentet både när det gäller köregenskaper och laddning. Enastående elprestanda möter praktisk vardagsanvändning. Utmärkt långfärdskomfort kombineras med kompromisslös terrängkapacitet, säger hon.
Designen reflekterar Porsches nya estetik för elfordon, med en renare front och aktiva luftintag för bättre aerodynamik. Turbo-versionen kännetecknas av svarta detaljer och en mer aggressiv bakdesign.
– Nya Cayenne är omisskännligt en Porsche och lika omisskännligt en Cayenne. Vi har byggt vidare på välkända designelement och behållit det som gör denna SUV unik. Resultatet är ett modernt formspråk som tar Cayenne in i framtiden, kommenterar han.
Dimensionerna för Cayenne Electric är 4 985 mm i längd, 1 980 mm i bredd och 1 674 mm i höjd. Under huven finns dubbla motorer med 300 kW för basmodellen, som accelererar från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder. Turbo Electric-versionen ökar effekten till 630 kW och kan nå 100 km/h på 2,5 sekunder.
Modellen har ett avancerat energåtervinningssystem som kan nå upp till 600 kW. De elektriska motorerna hanterar 97 procent av inbromsningen, vilket minskar behovet av mekaniska bromsar. För Turbo-versionen finns Porsche Ceramic Composite Brake som tillval.
Alla modeller har anpassningsbar luftfjädring och kan även fås med bakhjulsstyrning samt ett offroadpaket som möjliggör upp till 3500 kilo dragvikt.
Laddningen sker via ett 800-voltsystem med upp till 400 kW, vilket gör att bilen kan ladda från 10 till 80 procent på under 16 minuter. Vid 400 volt kan Cayenne fortfarande ladda med upp till 200 kW. Trådlös AC-laddning planeras som tillval i framtiden.
Interiören är modern med en kurvad 14,25-tums instrumentpanel och ett nytt infotainmentsystem, Flow Display. Passagerarskärmen är också tillgänglig som tillval. Baksätet är generöst utformat med elektriskt justerbara platser, och bagageutrymmet rymmer 781 liter, medan frunken erbjuder 90 liter förvaring.
Cayenne Electric och Cayenne Turbo Electric går att beställa nu, med första leveranserna planerade till mitten av 2026. Priserna i Sverige börjar på 1 200 000 kronor för Cayenne Electric och 1 830 000 kronor för Cayenne Turbo Electric.