Mercedes banar väg med revolutionerande batteriteknik
Publicerad september 11, 2025
Publicerad september 11, 2025
Mercedes-Benz har länge arbetat med att testa solid state-batterier från Factorial Energy i sin modell EQS, vilket har möjliggjort en rad långkörningar. Nu har företaget nått en ny milstolpe.
Med den nya batteritekniken har de framgångsrikt kört sträckan från Stuttgart i Tyskland till Malmö i Sverige, utan att behöva ladda under hela resan. Den totala distansen uppgick till 1205 kilometer.
Vid ankomsten till Malmö hade bilen fortfarande 137 kilometer kvar av sin räckvidd. Denna prestation överträffar det tidigare rekordet som sattes med den effektiva konceptbilen Vision EQXX med tre kilometer.
– Det solid-state-batteriet är en verklig förändring för eldriften. Med den lyckade långkörningen med EQS visar vi att tekniken fungerar inte bara i laboratoriet utan även på vägen. Vårt mål är att ta innovationer som denna till serieproduktion innan decenniets slut och erbjuda våra kunder en ny nivå av räckvidd och komfort, säger hon.
Testet är resultatet av ett samarbete mellan Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Storbritannien och Factorial Energy. Batteriet är utrustat med pneumatiska ställdon som anpassar sig till volymförändringar i cellerna vid laddning och urladdning, vilket säkerställer långsiktig funktionalitet.
EQS-modellen använder idag ett batteri på 118 kWh, men det nya solid state-batteriet har en ökning av den användbara energimängden med 25 procent, utan förändringar i storlek och vikt. Effektiviteten förbättras dessutom genom passiv luftkylning.
Det framgångsrika testet visar den stora potentialen i denna nya batteriteknik, som många tillverkare siktar på att lansera inom kort. Mercedes planerar att introducera sitt solid state-batteri inom fem år.