Mercedes-Benz introducerar eldriven GLC-modell
Publicerad september 8, 2025
Publicerad september 8, 2025
Mercedes-Benz avslöjar nu en av sina mest betydelsefulla nyheter för året. En helt elektrisk version av den populära GLC-modellen introduceras. Den nya generationen kommer att lanseras under första halvan av 2026 och markerar början på en ny elbilsfamilj, byggd på en helt ny plattform.
Den elektriska GLC kommer att vara större och mer rymlig än sina föregångare, med en dragkapacitet på upp till 2,4 ton. Interiören kommer att erbjuda en lyxig atmosfär med panoramatak, stora digitala skärmar och ett helt veganskt interiörpaket, vilket är en branschledande innovation för Mercedes-Benz.
Designmässigt kommer GLC att ha en tydlig igenkänning som Mercedes, med en modern tappning av den klassiska grillen. Den nya modellen har en längre hjulbas och en rymligare kupé, vilket dessutom har förbättrat aerodynamiken, med ett luftmotstånd på 0,26.
Toppmodellen GLC 400 4MATIC släpps först och har en effekt på 360 kW (489 hk), fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 713 kilometer (WLTP) med ett batteri på 94 kWh. Accelerationen från 0 till 100 km/h tar strax över fem sekunder.
Snabbladdning är möjlig med en laddeffekt på upp till 330 kW, där tio minuters laddning ger omkring 300 kilometers räckvidd. Mercedes använder en 800-voltsarkitektur och det kommer att vara nödvändigt att använda 800-voltsladdare för snabbladdning. På vissa marknader kommer en omvandlare erbjudas för att möjliggöra laddning på 400-voltsladdare.
Den genomsnittliga förbrukningen uppges vara 14,9 kWh per 100 km. Fyra ytterligare versioner av den elektriska GLC kommer att lanseras kort därefter.
Bagageutrymmet erbjuder 570 liter och kompletteras av ett främre lastutrymme på 128 liter. Invändigt domineras upplevelsen av Mercedes nya operativsystem MB.OS, ansvarigt för infotainment, förarassistans, laddning och komfort.
Föraren möts av stora digitala skärmar från MBUX Superscreen, med alternativet att välja det ännu större Hyperscreen-alternativet på nästan en meter. Materialvalen är mer hållbara än tidigare, med återvunna textilier och syntetiska alternativ till läder.
Mercedes erbjuder även adaptiva stötdämpare, luftfjädring och bakhjulsstyrning som tillval. Fyrhjulsdriften 4MATIC hanterar både väg och terräng automatiskt, med dedikerade körlägen och kamerateknik som gör hinder synliga, även om de döljs av motorhuven.
Leveranserna beräknas starta våren 2026, men några prisuppgifter har ännu inte offentliggjorts.