Mercedes-Benz revolutionerar snabbladdning för elbilar
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
Med den eldrivna prototypen AMG GT XX har Mercedes-AMG uppnått en ny standard för snabbladdning av personbilar. Genom en enda CCS-kabel har man lyckats leverera en effekt på över 1000 kW. Från och med 2026 kommer företagets laddstationer i Europa och Nordamerika att använda HYC1000-systemet från Alpitronic, vilket kan ge upp till 600 kW per laddpunkt.
Den hårdvara som Alpitronic utvecklat har visat sig vara imponerande. Vid prototypstationen för AMG GT XX nådde man en maxeffekt på 1041 kW vid laddning.
Över 1 MW i laddeffekt.
Redan en halv sekund efter start av laddningen överskreds megawattgränsen, och effekten hölls stabil i två och en halv minut. Genom en vätskekyld CCS-kabel flödar upp till 17,3 kWh inom en minut, vilket motsvarar en räckvidd på 125 kilometer.
Bakom detta rekord står AMG:s nya batterier med cylindriska NCMA-celler, som har hög energidensitet och direktkylning med icke-ledande olja. Det gör att batteriet kan hantera extrem effekt med bibehållen stabilitet.
Relaterad läsning: Mercedes-AMG:s elbil körde 548 mil på 24 timmar.
Den kommersiella produkten som kommer att installeras i Europa och Nordamerika kan nå upp till 1 000 kW och dynamiskt fördela effekten mellan flera uttag. En enskild laddpunkt kan ge 600 kW. Samtidigt utvecklas en dedikerad megawattladdare, inspirerad av rekordladdningen med AMG GT XX.
Det övergripande målet är att göra laddning av elbilar lika snabb som att tanka. För närvarande omfattar Mercedes egna laddningsnätverk 80 laddstationer i länder som Tyskland, Österrike, USA, Kina och Japan. Inom ett år ska nätverket utvidgas med åtta nya länder. Målet är att ha över 10 000 snabbladdningspunkter till år 2030.