Missade mål för elektrifiering i Sverige väcker kritik
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Förra veckan offentliggjorde branschorganisationen Mobility Sweden en reviderad och sänkt prognos för elektrifieringen av fordonsflottan i Sverige. Det står klart att andelen eldrivna personbilar kommer att bli lägre än vad som tidigare förväntades, med en uppskattning av 50 till 55 procent istället för det uppsatta målet på 68 procent.
Miljöpartiet har nu begärt att klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari kallas till riksdagens trafikutskott, enligt rapporter från Dagens Industri.
– Både hon och Ulf Kristersson har ofta framhållit elektrifieringen som regeringens viktigaste verktyg för att nå klimatmålen. Men i praktiken får vi det motsatta. Vi vill veta vad de tänker göra för att vända den utvecklingen, säger en av företrädarna.
Den nya prognosen innebär att Sverige både missar sina egna etappmål för inrikes transporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat.
– Politiken brister i tempo med en mandatperiod kvar. De införda åtgärderna räcker inte, och gapet bara växer trots att varningssignalerna har funnits länge, säger en annan ledare på Mobility Sweden.
Prognosen visar brister både för personbilar och tunga fordon. Slopandet av klimatbonusen 2023 har bromsat omställningen för personbilar. Den tunga transportsektorn påverkas även av det rådande konjunkturläget och byggkrisen, trots politiska incitament.
– Den nya prognosen för tunga lastbilar är väsentligt lägre än tidigare. Tillgången på elektriska tunga lastbilar är inte ett hinder idag, utan de finns för de flesta transportsituationer för lokal och regional trafik. Men omställningen har avstannat på grund av regeringens beslut att sänka dieselskatten till EU:s miniminivå, skriver Mobility Sweden.
– Det går inte att sälja, det är ingen bra affär att köpa en eldriven lastbil nu. Två ledande svenska företag, Scania och Volvo, har utvecklat produkter som möjliggör att nå klimatmålen. Men nu slår man undan benen på dessa initiativ, vilket är en dålig näringslivspolitik och katastrofalt för Sveriges och Europas konkurrenskraft, säger en av företrädarna.