Nio avbryter produktionen av det stora batteriet: ”97% väljer kortare räckvidd”
Publicerad november 18, 2025
Publicerad november 18, 2025

Nio, den kinesiska elbilstillverkaren, har tillhandahållit snabbt utbytbara batterier i sina fordon, vilket gör det möjligt för kunderna att ladda utan sladd. Genom att erbjuda batterier i olika storlekar kan ägare byta till enklare och lättare alternativ för lokala resor, och till större batterier för längre färder.
I Sverige erbjuder Nio för närvarande batterier med kapaciteter på 75 och 100 kWh, medan man i Kina har introducerat ett 150 kWh-batteri som ska ge nära 100 mils räckvidd. Det större batteriet är baserat på en innovativ teknik med delvis fast elektrolyt.
Trots tidigare förväntningar om efterfrågan har Nio nu beslutat att upphöra med tillverkningen av det stora batteriet. ”Vi erbjöd möjligheten att uppgradera till 150 kWh och trodde att användarna skulle nyttja det ofta men vi har sett att de inte använder det så mycket som vi förväntade oss,” säger hon.
William Li, företagets grundare, fortsätter att förklara att många användare faktiskt inte använder det större batteriet alls. Detta kan delvis förklaras av att Nio har ett omfattande nät av batteribytesstationer i Kina.
Han bekräftar att de inte kommer att lansera det stora batteriet i Europa och tillägger att tillverkningskostnaden är betydligt högre än för det genomsnittliga batteripaketet. ”För några år sedan när vi inte hade så många stationer låg fördelningen på femtio femtio mellan 75 kWh och 100 kWh,” fortsätter Li.
Han nämner att med över 3500 stationer i Kina väljer nu 97 procent av användarna 75 kWh istället för 100 kWh. ”De märker att med så många stationer behöver man inte ett större batteripaket eller väldigt lång räckvidd,” framhåller han.
Nio har tidigare demonstrerat det nya batteriet under olika evenemang där man körde över 100 mil runt om i Kina. I sin marknadsföring uttryckte de: ”Nu färdas el längre än olja.”