Ny studie visar att elbilar inte ökar risken för fotgängare
Publicerad december 13, 2025
Publicerad december 13, 2025

Enligt en brittisk studie visar det sig att elbilar, som sedan 2019 är ålagda att avge ljud vid låga hastigheter, inte innebär en ökad risk för fotgängare. Syftet med ljudsystemet är att varna andra trafikanter när elbilar kör långsammare än 20 km/h.
Studien konstaterar att fotgängare inte löper större risk för att bli påkörda av elbilar än av konventionella bilar. Hybrider, å sin sida, har en högre skadefrekvens, men skadorna är oftast av mindre allvarlig karaktär, säger hon.
Forskarna har analyserat data från Storbritanniens trafiksäkerhetsdatabas STATS19, där de granskade fotgängarolyckor relaterade till personbilar, taxi och hyrbilar. Trots att antalet incidenter med elbilar har ökat, beror det på den ökande användningen av elfordon, säger han.
När incidenterna analyseras per körd sträcka framgår det att elbilar och bilar med förbränningsmotor har lika många incidenter. Detta gäller särskilt för åren 2019 till 2023, vilket studien fokuserar på, säger hon.
Vid en annan analys av skadornas allvarlighetsgrad mellan 2019 och 2022, finner forskarna inga signifikanta skillnader mellan elbilar och förbränningsbilar. En möjlig förklaring är att elbilars tyngd kan kompenseras av modernare säkerhetsteknik som ofta finns i nyare elbilar, säger han.
Hybrider har dock visat sig ha en högre frekvens av fotgängarskador. Samtidigt tyder resultaten på att skadorna vid kollisioner med hybrider, i genomsnitt, är mindre allvarliga än med förbränningsbilar. En faktor kan vara att hybrider oftast används i tätortstrafik där fotgängare är vanligare, säger hon.
Forskarna påpekar att kravet på ljudvarningssystem (AVAS) för elbilar och hybrider kan ha bidragit till minskningen av fotgängarolyckor sedan 2019. Även om andra säkerhetsfunktioner kan ha spelat en roll, säger han.
Över tid har den allmänna säkerheten för fotgängare förbättrats, vilket har lett till en minskning av olyckor även för konventionella bilar. Emellertid har nedgången varit mer märkbar för elbilar och hybrider, vilket tyder på att AVAS sannolikt har haft en positiv effekt på säkerheten, säger hon.