Ökad efterfrågan på fossildrivna fordon i Sverige
Publicerad december 12, 2025
Publicerad december 12, 2025

En färsk undersökning av EY indikerar att intresset för bensin- och dieseldrivna fordon har ökat markant i Sverige jämfört med föregående år. Samtidigt är intresset för elbilar stabilt, utan större förändringar.
Den årliga undersökningen, EY Mobility Consumer Index, undersöker känslor, användning och preferenser kring olika transportalternativ. I den svenska delen deltog 508 respondenter.
Av de tillfrågade planerar 35 procent att köpa en bil inom de kommande 24 månaderna, vilket är en minskning med två procent från förra året. Globalt sett är andelen som avser att köpa bil 51 procent, en nivå som förblir oförändrad från 2024.
Bland de som överväger att köpa en ny bil inom 24 månader uppger 49 procent att de kommer att välja en bensin- eller dieselbil. Detta innebär en ökning med 15 procentenheter jämfört med förra året.
Intresset för hybridbilar har däremot minskat dramatiskt, från 41 till 26 procent. Undersökningen visar att efterfrågan på hybrider avtar till förmån för en ökad uppskattning av fossildrivna fordon.
Elbilarna behåller sin ställning på ungefär samma nivå som tidigare år. Endast 16 procent av de tillfrågade planerar att köpa en elbil, vilket är en nedgång med 3 procentenheter från 2024.
Martin Cardell, globalt ansvarig för framtidens mobilitetslösningar på EY, förklarar:
”De nya siffrorna visar att den långsiktiga trenden går mot en mer diversifierad framtid för fordonsdrivlinor, med än mer långsam utveckling för elektrifieringen än vad vi tidigare antagit.”
Undersökningen belyser även oro bland svenskar som överväger elbilsköp. Många är bekymrade över kostnader för batteribyten (41 procent), begränsad räckvidd (35 procent) och det totala inköpspriset (27 procent).
Martin Cardell sammanfattar:
”Många konsumenter verkar tveka på grund av missuppfattningar kring elbilar, som till exempel att batterierna inte håller eller att underhållskostnaderna blir högre. Det finns ett informationsglapp där målen för en hållbar mobilitet riskerar att skjutas på framtiden om vi inte lyckas återuppbygga förtroendet och adressera de orosmoln som påverkar konsumenternas beslut.”