Peugeot e-208 får en omfattande uppgradering med ny plattform
Publicerad oktober 28, 2025
Publicerad oktober 28, 2025

Peugeot e-208, en populär liten elbil, kommer att uppgraderas med en ny plattform inför nästa år. Den nuvarande modellen har använt plattformen e-CMP, men Stellantis introducerar nu STLA Small för mindre modeller, vilket rapporteras av Autocar.
Den nya STLA Small-plattformen kan ha batteristorlekar mellan 37 och 82 kWh. För den uppdaterade e-208 förväntas en batterikapacitet i den högre delen av skalan, vilket sannolikt kommer att förbättra bilens räckvidd avsevärt.
Den nuvarande modellen erbjuder en räckvidd på 425 kilometer (WLTP) med ett 52 kWh-batteri. Detaljer om den nya modellens prestanda är ännu inte officiellt bekräftade, men en motor på minst 115 kW (156 hk) förväntas, vilket är i linje med dagens version.
Interiören kommer också att uppgraderas, med fokus på att matcha den moderna designen hos Peugeots nyare modeller. Alain Favey, VD för Peugeot, nämner uppdateringen av i-Cockpit, där den runda ratten ersätts av den rektangulära Hypersquare, som först presenterades i Inception-konceptet.
Peugeot e-208 blir den första modellen inom Stellantis som får ett steer-by-wire-system, vilket förväntas förbättra bilens smidighet och förarupplevelse, enligt vad han säger.
Modellen kommer även att utrustas med en böjd panoramaskärm på 21 tum, liknande den som introducerades med e-3008, och som erbjuder anpassningsbara genvägar.
Den nya Peugeot e-208 planeras att ha sin premiär i november.
Inom Stellantis har Opel också visat upp ett koncept på en kraftfull Opel Corsa GSE, som bygger på samma plattform. Denna modell förväntas ha två motorer som ger hela 588 kW (800 hk) och klarar 0 till 100 km/h på endast två sekunder.
Konceptet maximerar batterikapaciteten för STLA Small med ett 82 kWh-batteri, och trots den stora batteristorleken väger det endast 1170 kg.