Problem med Teslas självkörande system vid järnvägskorsningar
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025
Teslas Full Self Driving (FSD) mjukvara har stött på allvarliga problem i USA, särskilt vid järnvägskorsningar. En Tesla-ägare, Italo Frigoli, rapporterar att hans Model Y inte reagerade när bommarna fälldes och signalerna blinkade.
”Det kändes som att bilen skulle köra rakt igenom bommarna, så jag tryckte själv på bromsen,” säger han till NBC News.
Videobevis från incidenten stödjer hans påstående, och vid ett efterföljande test på samma plats misslyckades bilen igen. Flera förare har också rapporterat liknande problem, med intervjuer av NBC som visar att fyra av sex drabbade har styrkt sina upplevelser med videobevis.
”Om systemet har problem vid järnvägskorsningar är det en olycka som väntar på att hända,” varnar en expert, som påpekar det allvarliga i situationen.
NHTSA, den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten, har bekräftat att de har varit i kontakt med Tesla angående dessa incidenter: ”Vi är medvetna om incidenterna och har haft kontakt med tillverkaren.”
Trots de negativa rapporterna finns det exempel där FSD fungerade korrekt vid korsningar. En av förarna som intervjuades av NBC nämner att hans bil stannade som den skulle efter en tidigare incident av samma slag, vilket kan indikera förbättringar.
Även om Tesla inte har kommenterat situationen, marknadsförs FSD som ett system som kan navigera i många olika miljöer med förarens övervakning. Det är dock viktigt att notera att detta system klassificeras som nivå 2 på en sexgradig skala för körautomation, vilket innebär att det inte är helt självkörande.
Konkurrenten Waymo, som också arbetar med självkörande teknik, har valt en mer försiktig strategi och har implementerat en särskild säkerhetsmodell för att hantera järnvägskorsningar, inklusive användning av ljudsensorer för att upptäcka tåg. NBC har inte rapporterat om liknande incidenter med Waymo.