Rekord för eldrivna supersportbilar på Nürburgring
Publicerad oktober 23, 2025
Publicerad oktober 23, 2025

Den kinesiska elbilen Yangwang U9X har lyckats sätta ett nytt banrekord för eldrivna supersportbilar på den berömda Nürburgring Nordschleife. Med en imponerande varvtid på 6 minuter och 59,157 sekunder har den blivit den första elbilen i sin kategori att klara varvet på under sju minuter.
Racerföraren Moritz Kranz, som har över 10 000 varv på banan, satt bakom ratten. Yangwang, som tillhör BYD, har genomfört tester på Nürburgring sedan juli 2024, där erfarenheterna har bidragit till utvecklingen av U9 Xtreme och dess rekord.
– Den limiterade U9 Xtreme har visat att den inte bara är världens snabbaste bil i rak linje utan också en bil med den prestanda och de dynamiska egenskaper som krävs för att slå varvrekord på en bana med många olika typer av kurvor, säger hon.
U9X drivs av fyra elektriska motorer som ger en total effekt på nästan 3 000 hästkrafter. Den avancerade 1 200-volts elektriska arkitekturen och ett koboltfritt LFP-batteri från BYD används för optimal prestanda.
Det aktiva fjädrings- och karosskontrollsystemet DiSus-X ger bilen en exceptionell väghållning, vilket kan ses i videon som visar varvet. U9X mäter 4 966 mm i längd, 2 029 mm i bredd och 1 295 mm i höjd, med en hjulbas på 2 900 mm. Den väger ungefär 2 480 kg.
Med sin rekordtid har U9X överträffat flera tidigare toppresultat, inklusive:Xiaomi SU7 Ultra – 7:04,957, Rimac Nevera – 7:05,298, Porsche Taycan Turbo GT – 7:07,55, Tesla Model S Plaid – 7:35,579.