Renault introducerar ny batteriteknik utan kobolt för elbilar
Publicerad november 1, 2025
Publicerad november 1, 2025

Koboltfria batterier har länge varit aktuella, främst i form av LFP-batterier som innehåller litium, järn och fosfat. De mer presterande NMC-batterierna, som används för längre räckvidder, är däremot beroende av kobolt. Renaults elbilsdivision Ampere planerar nu en förändring.
Genom ett samarbete med Stratus Materials avser Renault att utveckla nästa generations batterier utan kobolt. De nya batterierna förväntas prestera lika bra eller bättre än nuvarande NMC-batterier.
Det nya avtalet tillåter test av Stratus högenergiteknik, kallad LXMO, vid Amperes forskningslabb i Lardy, Frankrike. LXMO står för litium-manganoxid, och syftet är att utvärdera hur denna teknik kan implementeras i framtida Renault-elbilar.
Om testerna ger positiva resultat kan detta leda till utvecklingen av billigare elbilar med längre räckvidd och högre säkerhet. Den koboltfria tekniken utgör nästa steg i Amperes batteristrategi, efter nuvarande NMC-batterier och de planerade LFP-batterierna som ska lanseras 2026.
Nicolas Racquet, utvecklingschef på Ampere, framhäver att Stratus-materialen är intressanta för deras prestanda, kostnadseffektivitet och hållbarhet.
– Ampere tittar noggrant på högenergimaterial utan kobolt på grund av deras möjliga fördelar jämfört med dagens katodmaterial, säger han.
Enligt Stratus kan LXMO-batteritekniken ge upp till dubbelt så hög energitäthet som nuvarande NMC- och LFP-celler. Detta kan resultera i antingen dubbelt så lång räckvidd med samma batterivolym eller motsvarande räckvidd med ett mindre och billigare batteripaket.
Tekniken minskar även behovet av säkerhetssystem och material, vilket potentiellt sänker kostnaderna. Tester visar en kapacitetsförlust på mindre än 12 procent och ett spänningsfall på 5 procent efter 1200 laddningscykler.