Så hanterar elbilar batteritorrhet: Insikter från ADACs test
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025
Vad inträffar om batteriet tar slut i en elbil? Stannar den plötsligt, eller finns det möjlighet att köra en bit till? Tyska ADAC genomförde ett test med sex populära elbilar för att svara på dessa frågor.
De testade modellerna inkluderade Volkswagen ID.3, BYD Seal, Volvo EX40, Nio EL6, Tesla Model Y och Kia EV6, och testet ägde rum på ADAC:s bana i Penzing. Resultaten visade att det är nästan omöjligt att av misstag köra slut på batteriet i en elbil.
Alla bilar var tydliga med sina varningar. Vid cirka 15 till 20 procent kvar i batteriet börjar den första påminnelsen att lysa. Navigatorn hjälper dessutom till med att hitta närmaste laddstation.
Om den första varningen ignoreras blir uppmaningarna mer intensiva, och när räckvidden minskar till ensiffriga siffror begränsas effekten. Det är något som ingen kan missa.
När batteriet når noll sjunker bilens prestanda avsevärt, vilket gör den svår att köra. Det är tydligt att man är nära gränsen.
Även efter att ha nått 0 procent fortsatte ADAC att köra. Samtliga bilar hade en dold nödreserv som sträckte sig ytterligare 15 till 20 kilometer, vilket tillät en begränsad hastighet. Ingen bör dock förlita sig på denna reserv, som kan ta slut oväntat.
ADAC rekommenderar att om man inte når laddstationen, bör man ringa efter bärgningshjälp. Elbilar ska inte bogseras på egna hjul för att undvika skador på elsystemet.
Det är tekniskt möjligt att ladda en elbil via ett elverk, men det tar lång tid. Att ha en powerbank i bilen kan vara en klok idé för oväntade nödsituationer.
Vissa elbilar kan även dela ström via typ 2-kontakten och ladda en annan bil som nödlösning. Men det kan ta 30 till 60 minuter att få en räckvidd på 5 till 10 kilometer från en annan bil.