Stellantis presenterar innovativ elbilsprototyp med avancerad batteriteknik
Publicerad september 20, 2025
Publicerad september 20, 2025
Stellantis har i samarbete med Saft, ett dotterbolag till TotalEnergies, avtäckt en ny elbilsprototyp som använder en banbrytande batteriteknik, benämnd Intelligent Battery Integrated System (IBIS). Målet har varit att skapa ett hållbart och kostnadseffektivt energilagringssystem.
De första testerna av denna teknik i en elbil har nu påbörjats, vilket markerar ett viktigt framsteg för elektrifieringen. Prototypen baseras på den nya Peugeot e-3008 och är den första bilen att implementera IBIS-tekniken.
IBIS skiljer sig från traditionella lösningar genom att integrera växelriktare och laddare direkt i batteriet, vilket möjliggör en förenklad arkitektur. Denna innovation ger flera fördelar som ökad effektivitet och en mer kompakt drivlina.
Stellantis rapporterar att det sofistikerade styrsystemet omvandlar växelström för elmotorer direkt inuti batteriet, vilket har lett till en ökning av räckvidden med upp till 10 procent samt en ökning av motoreffekten med runt 15 procent utan att behöva ett större batteri, säger hon.
IBIS-tekniken minskar även laddningstiden med cirka 15 procent vid AC-laddning, vilket innebär en tid på 6 timmar istället för 7 timmar vid 7 kW laddning. På praktisk nivå resulterar teknologin i lättare och mer rymliga elbilar.
Stellantis uppger att viktbesparingen på omkring 40 kg också frigör utrymme för andra komponenter och gör servicen enklare. Företaget hoppas att elbilar, tack vare denna teknik, kan bli mer kostnadseffektiva, användarvänliga och flexibla i vardagen, säger han.
Projektet stöds av franska staten genom initiativet France 2030. Nästa steg involverar ytterligare tester under verkliga körförhållanden, med målet att IBIS ska kunna införlivas i Stellantis produktionsbilar mot slutet av decenniet.