Svenskt projekt utforskar elbilars roll i elnätets framtid
Publicerad november 19, 2025
Publicerad november 19, 2025

Energimyndigheten har beviljat Högskolan i Gävle finansiering för en omfattande studie där lokala elbolag ska undersöka hur elbilars batterikapacitet kan användas för att stödja det lokala elnätet.
Genom tekniken Vehicle to Grid (V2G), eller dubbelriktad laddning, är planen att ett nätverk av elbilar ska fungera som en dynamisk batteribank. Syftet är att klargöra hur denna teknik kan utnyttjas kommersiellt.
”Vi vill demonstrera för nätbolagen hur det faktiskt fungerar när en bilägare lånar ut el från sin bil. Genom projektet hoppas vi få upp den gemensamma kunskapen kring tekniken och diskutera hur affärsmodellen ska se mot slutanvändarna. Nätbolagen behöver helt enkelt prova på för att kunna se hur det fungerar i praktiken,” säger hon.
I projektet kommer fokus att ligga på nätbolagens roll. Högskolan i Gävle noterar att elbilsägare i dag sällan laddar sina bilar mer än en gång i veckan. Projektet syftar till att identifiera incitament för bilägare att ansluta sina elbilar oftare, så att kapaciteten kan utnyttjas av energibolagen.
”För elnätsägare kan det vara värdefullt att ha avtal med fordonsägare och de som styr laddningen, så att laddning tillfälligt kan flyttas vid risk för lokal överbelastning. Elbilar som står inkopplade kan också stötta nätet under de få timmar per år då belastningen är som högst,” säger hon.
”Det kräver dock avvägningar mellan olika aktörer och tydliga garantier för bilägaren, både vad gäller tillgänglig laddnivå och att batteriets livslängd upprätthålls,” tillägger hon.
I studien kommer ett tiotal elnätsbolag från elprisområde 3 att delta, däribland Gävle Energi, som ska testa tekniken med sin egen fordonsflotta.
I Hudiksvall genomförs ett pilotprojekt där 250 hushåll får likströmsladdare för att testa tekniken under ledning av företaget Energy Bank. Ytterligare 50 laddare kommer att installeras inom projektets ramar.
Projektet är en del av forskningsmiljön Energi på hjul vid Högskolan i Gävle och bygger vidare på befintlig forskning om V2G och elbilars framtida betydelse i energisystemet.
Flera forskningsprojekt kring V2G-tekniken pågår för närvarande i Sverige, inklusive initiativ från Volkswagen och tester av Polestar och Volvo i samarbete med energibolag.