Tesla fortsätter dominera laddningsnätverket i Sverige
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har genomfört en undersökning av kundnöjdheten bland svenska elbilsförare, fokuserad på snabbladdning. Resultatet visar att förarna är överlag nöjda, men det finns variationer mellan olika operatörer.
Studien indikerar att tekniken fungerar bra, men kunderna efterfrågar mer transparens och klarhet i upplevelsen. Tesla står kvar som ledande aktör med ett betyg på 78,3 i kundnöjdhet för fjärde året i rad.
Det som gör Tesla unikt är en kombination av teknisk överlägsenhet och användarvänlighet. Kunderna lyfter fram den friktionsfria laddningen, en stabil och snabb infrastruktur samt en tydlig prisstruktur.
– Den mediala uppmärksamheten kring Tesla under året har påverkat förtroendet för företaget som helhet, men kunderna gör en tydlig skillnad mellan varumärket och upplevelsen vid laddning, säger en expert.
De traditionella drivmedelskedjorna Circle K och OKQ8 har också gjort framsteg inom snabbladdning och placerar sig på andra och tredje plats. Ionity, som ägs av flera bilföretag, hamnar på fjärde plats.
Trots den goda tillgängligheten finns det utmaningar kvar. Många kunder anser att priserna för snabbladdning är för höga och att betalningsalternativen är otydliga. De efterfrågar mer information och bättre stöd vid problem.
– Branschen har gjort stora framsteg tekniskt, men nu handlar det om upplevelsen och prisvärde. Nästa steg är att vinna kundernas förtroende genom tydlighet, enkelhet och värde för pengarna, avslutar experten.