Tesla Model 3 återfår livskraft med nytt LFP-batteri
Publicerad september 13, 2025
Publicerad september 13, 2025
En Tesla Model 3 Standard Range Plus från 2019 kom in på en verkstad med allvarliga problem relaterade till batteriet. Bilen hade kört ungefär 23 200 mil och visade flera varningar från batterihanteringssystemet. En svag kortslutning i en av batterimodulerna ledde till en kraftig överurladdning, vilket gjorde det aktuella batteripaketet obrukbart.
Alex från Out of Spec Review tog sig an uppgiften att byta batteri. Den ursprungliga bilen var utrustad med ett NMC-batteri, men kunden skaffade ett nytt 60 kWh LFP-batteri som ersättning. Detta ger en något högre användbar kapacitet och andra fördelar som är typiska för LFP-teknologin.
– Det blir en uppgradering både i kapacitet och i det att man kan ladda till 100 procent varje dag, förklarar hon.
Arbetet inleddes med att lyfta bilen, tömma och öppna kylsystemet samt ta bort batteriets fästen. Högvoltskontakter och kylledningar kopplades bort. Laddkontaktens bussning behövde anpassas på det nya batteripaketet, och den centrala kabelkanalen flyttades över innan batteriet skruvades fast.
Bilen startades i serviceläge för programvaruinstallation och anpassning av batteriet. Konfigurationen uppdaterades för att passa det nya LFP-batteriet med korrekt storlek. Under en första provtur uppstod dock begränsad effekt och temperaturvarningar. Felet identifierades som en microfiberduk som hade fastnat i en kylslang under transporten.
Efter en noggrann rengöring och ny luftning försvann de problem som uppstod. Slutresultatet blev en fullt fungerande Model 3 med det nya LFP-batteriet. Ägaren fick nu ett mer hållbart batteri som kan laddas varje dag och ger en mer praktisk räckvidd.
– Ett ganska rakt på sak-batteribyte, från de ursprungliga NMC 2170-cellerna till LFP, summerar hon.