Tillväxtmarknader driver elbilsförsäljningen framåt
Publicerad december 19, 2025
Publicerad december 19, 2025

Den globala elbilsmarknaden förväntas göra ett betydande språng under 2025, där tillväxtländer driver försäljningen framåt. Över 25 procent av alla nya bilar som säljs globalt är nu elbilar, och 39 nationer har nått en marknadsandel på över 10 procent.
För fem år sedan hade endast fem länder, alla belägna i Europa, överstigit denna gräns. Detta framgår av en ny rapport från analysföretaget Ember som undersökt bilförsäljning i över 60 länder.
I Sydostasien sker omställningen i en rasande takt. Vietnam har nästan nått 40 procent elbilsandel, vilket överträffar både Storbritannien och EU. Största delen av dessa bilar kommer från den lokala tillverkaren VinFast.
Flera andra marknader visar också positiva siffror. Singapore ligger över 40 procent, medan Thailand nyligen passerade 20 procent och har nu högre elbilsförsäljning än Danmark under årets första tio månader. Indonesien har uppnått 15 procent, vilket gör att landet för första gången överträffar USA.
Latinamerika följer samma snabba utveckling. Uruguay har etablerat sig som en regional ledare med 27 procent elbilsandel, vilket ligger i nivå med EU. Costa Rica når 17 procent, medan Brasilien och Colombia närmar sig 10 procent, vilket är mer än Japan som legat still på cirka tre procent sedan 2022.
I Europa och Afrika ökar också försäljningen. Turkiet har upplevt en stor ökning under 2025, där elbilar nu utgör 17 procent av nybilsförsäljningen. Det har gjort landet till Europas fjärde största elbilsmarknad, över Belgien.
Vissa nationer, som inte delar löpande försäljningsdata, har ändå genomfört kraftiga politiska initiativ. Etiopien införde 2024 ett importförbud för bilar med förbränningsmotor och nådde en elbilsandel på 60 procent det året. Nepal har till och med nått 76 procent.
Drivkrafterna bakom denna utveckling är många. Många länder ser elbilar som ett sätt att minska fossila bränsleimporter, förbättra luftkvaliteten och attrahera investeringar. Initiativ för inhemsk produktion, skattelättnader och riktade stöd är avgörande.
Samtidigt fortsätter kinesiska elbilar att vinna mark på exportmarknader, där fyra av de tio största mottagarländerna nu är utanför OECD. Den globala tyngdpunkten inom bilindustrin håller på att skifta.
Växande marknader tar inte bara in det förlorade försprånget utan leder också i många fall övergången till eldrift. Detta resultat indikerar en snabbare och bredare omställning av den globala bilmarknaden än tidigare prognoser har förutspått.