Toyota siktar på banbrytande solid state-batterier för elbilar
Publicerad oktober 12, 2025
Publicerad oktober 12, 2025
Toyota har meddelat att företaget har ingått ett utökat samarbetsavtal med Sumitomo Metal Mining för att bli först med solid state-batterier. Avtalet fokuserar på att utveckla det katodmaterial som är nödvändigt för denna teknik.
Målet är att nå masstillverkning och införa en batteriteknik som förväntas ge längre räckvidd, högre effekt och snabbare laddningstider jämfört med dagens litiumjonbatterier. En konkret konsekvens kan vara mindre batterier som ändå har samma räckvidd.
Solid state-batterier är unika eftersom de använder en fast elektrolyt i stället för vätska, vilket gör dem både mer kompakta och hållbara. Tekniken har länge ansetts vara nästa steg i elektrifieringen av fordonsindustrin.
För att hantera de utmaningar som tekniken medfört har Toyota och Sumitomo Metal Mining samarbetat sedan 2021 för att forskar kring katodmaterial. En av problemen har varit att materialet lätt bryts ned vid upprepade laddningscykler.
Genom att använda Sumitomos egenutvecklade pulverteknik har man nu lyckats skapa ett nytt katodmaterial som är mer slitstarkt och lämpar sig för massproduktion samt har längre livslängd.
Det långsiktiga målet är att nå världens första kommersiella användning av solid state-batterier inom elbilssektorn, vilket kan revolutionera marknaden. Toyota planerar att lansera sin första elbil med denna avancerade batteriteknik omkring 2027-2028.