Volkswagen inleder battericellsproduktion i Europa
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

Volkswagen-koncernen har nu påbörjat tillverkningen av egna battericeller i Europa. Den nya gigafabriken i Salzgitter har inlett produktionen av de första så kallade Unified Cells, vilket utgör en betydande milstolpe i koncernens strävan att utveckla egen batteriteknik och öka självständigheten inom elektrifiering.
Detta är första gången Volkswagen, genom PowerCo, både utvecklar och tillverkar battericeller i Europa. De första cellerna kommer att levereras till koncernens varumärken för tester innan de går in i serietillverkning.
Planerna innebär att cellerna ska användas från nästa år i den nya eldrivna småbilsfamiljen Electric Urban Car Family. Detta inkluderar modellerna Volkswagen ID. Polo, Cupra Raval och Skoda Epiq som alla är planerade för lansering under 2026.
– PowerCo gigafabrik i Salzgitter sänder en stark teknologisk signal till Europa och fungerar som en hörnsten på vår väg mot att bli en global ledare inom bilteknik. Vi är den första europeiska biltillverkaren som etablerar vår egen utveckling och produktion av battericeller. Det här steget stärker vår position och gör oss mer självständiga i den globala konkurrensen, säger hon.
Unified Cell är en standardiserad battericell designad för att kunna användas i flera modeller, märken och regioner. Den första versionen bygger på NMC-teknik och förväntas erbjuda cirka tio procent högre energitäthet jämfört med tidigare celler i volymsegmentet.
Den nya cellen är anpassad för Volkswagens cell-to-pack-system med syftet att förbättra räckvidd och effektivitet. Framtida varianter baserade på LFP-teknik förväntas också lanseras.
Volkswagen räknar med att PowerCo i framtiden ska täcka ungefär hälften av koncernens behov av battericeller, medan resterande kommer att fortsätta att levereras av externa leverantörer. Den gemensamma cellstandarden förväntas bidra till lägre kostnader och större utvecklingsflexibilitet för elbilar.
Produktionens kapacitet i Salzgitter kommer att byggas upp stegvis, med ett initialt mål på upp till 20 GWh per år, med potential att senare fördubbla till 40 GWh.
Anläggningen kommer även att spela en central roll som modell för kommande PowerCo-fabriker i Valencia och Kanada, där samma fabrikskoncept kommer att tillämpas.
Salzgitter utvecklas samtidigt till ett nav för Volkswagens batteriforskning. Test- och utvecklingsverksamheten har expanderat sedan 2022, och fler anläggningar planeras vara i drift under 2026.
Volkswagen betonar också hållbarhetsaspekten i produktionen. Fabriken drivs helt med el från förnybara energikällor och ska enligt företaget minska koldioxidutsläppen med upp till 115 000 ton per år jämfört med traditionell battericellstillverkning. Produktionen är automatiserad och bygger på omfattande datainsamling för kvalitetskontroll och effektivisering.
Med start av produktionen i Salzgitter tar Volkswagen ett tydligt steg mot att kontrollera en större del av värdekedjan för elbilar i Europa.