Volvo EX60: En ny era för elbilar
Publicerad oktober 26, 2025
Publicerad oktober 26, 2025

Volvo Cars presenterade nyligen sina resultat för det tredje kvartalet, vilket visade positiva tendenser efter ett omfattande besparingsprogram initierat av företagets VD. Aktien steg med nästan 40 procent, vilket indikerar en solid återhämtning från en nedgång.
Håkan Samuelsson, VD, betonade att Volvo nu ser en ökning i försäljningen av elbilar, där den kommande modellen EX60 kommer att vara central.
”Det är svårt att klaga på att elbilsmarknaden inte växer eftersom andelen elbilar i Europa är nu mycket hög. Vi lanserar EX60 och för vår flaggskeppsmodell EX90 har produktionen trappats upp,”, säger han.
Samuelsson gick vidare med att beskriva EX90 som redo för de mest krävande kunderna efter viktiga mjukvaruuppdateringar.
”I Gent har vi lyckats få upp produktionstakten på EX30 och tillverkningen motsvarar nu försäljningsorganisationens behov. Dessutom har vi en helt ny sedan, ES90, vars produktion startade enligt plan i augusti,”, förklarade han.
Med fler elbilsmodeller menar Samuelsson att Volvo är väl rustade för framtiden, där EX60 förväntas spela en avgörande roll.
”Vi kommer ha en mycket stark bil,”, förtydligade han.
Han talade om de omfattande investeringar som görs i EX60 och framtida modeller, vilket kommer att ha långvariga effekter.
”Det här handlar om investeringar som sträcker sig över 20, 30, 40 år, till och med 70 år om man ser på fabriken i Torslanda,”, sa han.
Med lanseringen av EX60 kommer Volvo att kunna erbjuda en helt elektrisk produktlinje.
”Nästa år ett nytt steg framåt när vi kompletterar vår helelektriska modellserie med den kanske viktigaste bilen av alla,”, sade han.
Samuelsson beskrev EX60 som en modell som ska göra det lättare för konsumenter att ta steget till elbilar.
”Det är också ett stort steg mot att göra en elbil som är mer prisvärd för konsumenter och som erbjuder betydligt längre räckvidd,”, uttryckte han.
Volvo har som långsiktigt mål att bli en helt elektrisk biltillverkare, men hur man ska nå dit är fortfarande oklart.
”Vi behöver vara redo att bli helt elektriska till 2030 men vi kan inte tvinga våra kunder att göra samma resa,”, framhöll Samuelsson.
Han tillade att marknaden för helt eldrivna bilar växer, vilket bekräftar att det finns en efterfrågan.
”Den totala marknadsandelen för elbilar är också mycket hög i Europa,”, avslutade han.