Volvo EX60: En utmanare till elbilar från Tesla och BMW
Publicerad september 30, 2025
Publicerad september 30, 2025
Volvo förbereder sig för lanseringen av den nya elbilen EX60, som har premiär i januari nästa år. Denna modell är den första att byggas på den nya plattformen SPA3 och framhävs som central i Volvos skifte mot elektrifiering.
En av de mest intressanta nyheterna är att EX60 kommer att erbjuda olika typer av batterikemier, vilket ger kunderna flera alternativ och prisklasser. LFP-batterier är ”absolut på bordet”, bekräftar Volvos tekniska chef i en intervju med InsideEVs.
För närvarande används dessa batterier redan i EX30, som i Europa finns tillgänglig med både LFP- och NMC-batterier. En liknande lösning kan vara aktuellt för EX60.
EX60 kommer också att utrustas med en ny typ av batteri, som består av stora prismatiska celler. Denna batteriform, som blir allt vanligare i dagens elbilar, bidrar till lägre vikt och högre energikapacitet.
– Vi har valt ett standardformat med stora prismatiska celler vilket gör att vi kan använda olika typer av celler på ett smidigt sätt, säger hon.
Dessutom kommer batteriet att integreras i bilens struktur, vilket frigör mer utrymme för energi och samtidigt ökar karossens styvhet.
– Det är som en VHS-kassett, fast något större, förklarar hon om cellformen.
Förutom batteritekniken kommer EX60 att inkludera flera avancerade tekniska funktioner. Den kommer att ha Nvidias Drive Thor-dator, kapabel att hantera stora mängder data, samt Volvos nya tredje generationens drivlinor, som har en effektivitet på 93 procent.
Volvo EX60 behöver konkurrera med elbilar som Tesla Model Y, den nya BMW iX3 och den kommande helt elektriska Mercedes GLC.
Volvo har tidigare nämnt att EX60 kommer att ha den längsta räckvidden av alla Volvo-modeller med över 700 kilometers räckvidd på en laddning. Produktion av denna modell kommer att äga rum i Göteborg.