Audi lanserar nytt märke och säljer över 10 000 elbilar på en halvtimme
Publicerad september 18, 2025
Publicerad september 18, 2025
Audi introducerar ett nytt märke för den kinesiska marknaden, benämnt AUDI, där de välkända fyra ringarna har tagits bort från fronten. Den första modellen, AUDI E5 Sportback, har nu fått sitt officiella försäljningsstart i Kina.
I grundutförandet börjar priset på den nya elbilen vid 300 000 kronor. När orderböckerna öppnades idag, visade det sig att efterfrågan var enorm. Redan en halvtimme efter starten meddelar Audi Kina via sociala medier att de mottagit 10 153 beställningar.
AUDI E5 har utvecklats i samarbete med Audis partner SAIC Motors och representerar en ny strategi för Audi på den kinesiska marknaden. Målet är att snabbt lansera högteknologiska elfordon som tilltalar kinesiska konsumenter.
Den nya E5 Sportback är byggd på en 800-voltsplattform och erbjuds med batteri på antingen 83,3 eller 100 kWh, vilket ger en räckvidd mellan 647 och 697 kilometer enligt Kinas generösa mätmetod CLTC.
Bland teknikfunktionerna finner vi ett LiDAR-baserat AUDI 360 Assisted Driving-system, som använder 29 sensorer för att förbättra förarassistans och säkerhet, särskilt i komplexa stadsmiljöer.
Fler AUDI-modeller planeras att lanseras under 2026 och 2027.