Renaults framtidsplaner för elbilar med ny batteriteknik
Publicerad september 19, 2025
Publicerad september 19, 2025
Den senaste utvecklingen inom batteriteknik för elbilar lovar att sänka priserna kraftigt. Litiumjärnfosfat-batterier (LFP) har under de senaste åren blivit alltmer populära, särskilt i Kina, där de nu dominerar marknaden. I Europa har denna teknik dock en mycket lägre andel, på knappt tio procent.
Dessa batterier förväntas inte bara sänka kostnaderna genom färre dyra råvaror, utan de bedöms också vara mer hållbara. Den enda nackdelen är att de inte är lika energitäta som de konventionella NMC-batterierna som har använts tidigare.
Trots detta har tekniska framsteg minskat skillnaden mellan dessa batterityper, vilket gör LFP till ett konkurrenskraftigt alternativ. Renault har nu meddelat att de överväger att använda denna teknik i sina elbilar för att sänka kostnaderna.
– Vi måste komma ifatt våra bästa konkurrenter, säger den nya VD:n för Renault, Francois Provost, under en presentation på IAA Mobility i München.
Renault planerar att erbjuda både LFP- och NMC-batterier parallellt. Detta skulle ge kunderna möjlighet att välja mellan ett mer prisvärt alternativ och ett med högre prestanda. Det första fordonet att utrustas med LFP-batteri blir nästa års Renault Megane E-tech.
Renault Twingo är planerad att komma med LFP-batteri år 2026. Tidigare har företaget bekräftat att denna teknik kommer att användas i den nya elektriska Twingo-generationen som lanseras nästa år.
Fabrice Cambolive, varumärkeschef på Renault, påpekar att elbilar är mer flexibla för uppgraderingar. Han anser att batteriteknik är en viktig aspekt som kan förnya elbilar mellan årsmodeller.
– Man kan förbättra batteriet, prestandan och räckvidden eller lägga till fyrhjulsdrift. Jag tror inte att vi kommer att överge en elbil lika snabbt som vi gjorde med en bil med förbränningsmotor, säger han.