Kritik mot regeringens elbilssubventioner – privatpersoner utesluts
Publicerad september 20, 2025
Publicerad september 20, 2025
Regeringen har nyligen presenterat en budgetproposition som syftar till att öka försäljningen av elbilar. Trots en rad incitament, som skattefri laddning på arbetsplatser och stöd för laddinfrastruktur, har kritiken inte låtit vänta på sig.
Konsumentorganisationen M Sverige framhäver att de föreslagna stöden inte gynnar privatpersoner. Endast förmånsbilister får tillgång till subventioner, vilket skapar en orättvis situation.
”Privatpersoner som själva köper sin elbil lämnas helt utan stöd,” säger en representant från M Sverige.
Enligt M Sverige kan förmånsbilister få upp till 40 000 kronor i subventioner under tre år. Privatkonsumenter å sin sida får ingenting.
Organisationen menar att det riktade stödet till eldrivna transportbilar och förmånsfri laddning på jobbet bidrar till ojämlikhet. ”Det är orimligt att staten ger miljarder i förmåner till tjänstebilsförare men ingenting till privatpersoner som tar ansvar och köper sin elbil själva,” säger en representant från M Sverige.
Den nya klimatbonusen, som införs nästa år med stöd av EU:s klimatfond, anses av M Sverige vara otillräcklig. De tror att få hushåll kommer att kunna kvalificera sig för den.
”Om regeringen menar allvar med att påskynda elektrifieringen måste man sänka trösklarna för alla, inte bara för de som får en tjänstebil via jobbet,” avslutar en representant från M Sverige.