Mercedes betonar aerodynamikens betydelse för elbilar
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025
Aerodynamik har länge varit centralt inom bilutveckling, men med elbilarnas framfart har dess betydelse ökat ytterligare. Minskad luftmotstånd innebär längre räckvidd, lägre energiförbrukning och högre komfort under långresor.Nu delar Mercedes-Benz med sig av sina insikter kring aerodynamik, ett område som fick stort fokus vid lanseringen av Mercedes CLA tidigare i år. Små förbättringar kan leda till stora vinster.Om luftmotståndskoefficienten (Cd) minskar med 0,01, kan räckvidden öka med ungefär 2,5 procent. För en elbil som kör 1 500 mil per år motsvarar detta cirka 375 extra kilometer.Redan på 1930-talet började Mercedes-Benz att experimentera med aerodynamik. Företaget har genom åren introducerat många modeller med exceptionellt låg luftmotstånd, såsom strömlinjeformade bilar som W125 och 540 K Streamliner. E-Klass, lanserad på 1980-talet, satte en ny standard genom att vara den första serietillverkade bilen med ett Cd-värde under 0,30.Dagens moderna elbilar inkluderar EQS (2021) med Cd 0,20 och konceptbilen Vision EQXX (2023), som nådde det rekordlåga värdet 0,17.Men fördelarna med bättre aerodynamik sträcker sig bortom räckvidd och effektivitet. Det bidrar även till ökad komfort och njutning genom en tystare kupé, samt lösningar som hjälper till att hålla rutor och backspeglar rena under regn.Mercedes-Benz lyfter fram den nya helt elektriska CLA som ett exempel på god aerodynamik. Med ett Cd-värde på 0,21 är den en av de mest aerodynamiskt effektiva bilarna i sin klass, uppnådd genom en rad innovativa lösningar.Nya hjul med fälgkåpor ger upp till 15 Cd-poängs förbättring jämfört med vanliga fälgar, medan spoilers vid fram- och bakaxel har justerats för att minimera virvlar.Underredet är nästan helt täckt och bakdiffusorn är anpassad för både versioner med och utan dragkrok. Även små detaljer på karossen har optimerats, såsom tätningar runt strålkastare och grill, vilket minimerar rörliga fogar.Denna kombination av många små justeringar ger CLA dess låga luftmotstånd.Utvecklingen sker genom omfattande arbete i vindtunnlar och digitala simuleringar. Mercedes-Benz öppnade sin första stora vindtunnel 1943 i Untertürkheim, som fortfarande är i bruk.Numera sker mycket av utvecklingsarbetet digitalt med avancerade CFD-simuleringar där otaliga beräkningar utförs på kraftfulla datorkluster. Sedan 2013 används också en modern aeroakustisk vindtunnel i Sindelfingen för att noggrant analysera både luftflöde och ljudnivåer.Resultaten av dessa insatser märks i vardagen. Bättre aerodynamik sänker inte bara energiförbrukningen utan förbättrar även stabilitet, säkerhet och tystnad i kupén, vilket skapar en mer behaglig resa och gör bilen mer effektiv vid långresor.