EU:s satsning på snabbladdning för eldrivna lastbilar
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025
EU har officiellt godkänt en plan för att säkerställa tillgången på snabbladdare för tunga eldrivna lastbilar längs två nya transportvägar i Europa. Detta innebär att det kommer att finnas snabbladdare placerade var sjätte mil.
”Att påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur för utsläppsfria lastbilar är en central politisk prioritering för att genomföra omställningen till utsläppsfri godstransport på väg,” säger hon.
Den första rutt sträcker sig från Nordsjön till Östersjön, och går från Rotterdam genom Tyskland och Polen upp till Finland och vidare österut till Ukraina. Den andra rutt går från Skandinavien till Medelhavet, vilket täcker området från norra Skandinavien ner till södra Italien.
Enligt EU:s regler kommer eldrivna lastbilar att kunna hitta snabbladdare med en kapacitet på 350 kW placerade var 60 till 100 kilometer längs de angivna rutterna. Målet är att ha 300 000 laddpunkter till 2030, en markant ökning från dagens cirka 10 000.
För detta ändamål planeras investeringar som totalt uppgår till 7 miljarder euro fram till 2030, och ytterligare 40 miljarder euro fram till 2040. ”Till år 2030 väntas var tredje ny lastbil vara utsläppsfri, vilket innebär att mer än 400 000 tunga fordon utan utsläpp kommer att rulla på vägarna,” påpekar hon.
Behovet av el för tunga transporter beräknas uppgå till 20 TWh per år, vilket motsvarar ungefär 0,5 procent av EU:s totala elanvändning. Planen kräver nätförstärkningar och samarbete mellan branschen och medlemsländerna, vilket ger en tydlig riktning och trygghet för tillverkare, operatörer och myndigheter.
Liknande rutter har redan identifierats för både personbilar och eldrivna lastbilar, vilket visar på en växande satsning på elektrisk mobilitet inom transportsektorn.