Utmaningar för återanvändning av elbilsbatterier i Sverige
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025
Sverige har potential att leda inom den cirkulära batteriekonomin, men står nu inför allvarliga hinder. Detta varnar batteriåterbrukaren Rebaba för, i kölvattnet av en regeländring i augusti som försvårar handeln med begagnade elbilsbatterier.
Den nya EU-batteriförordningen betonar att återanvändning ska prioriteras framför återvinning. Trots detta har Naturvårdsverket i Sverige tolkat reglerna så att elbilsbatterier som tas ur fordon automatiskt klassas som avfall.
För att möjliggöra återanvändning måste dessa batterier först omklassas till komponenter. Denna omklassificering förutsätter att företaget som hanterar batterierna är registrerat som en producentansvarsorganisation. Idag finns det dock inga möjligheter för företag att registrera sig för detta ansvar, och sådan registrering kommer först bli möjlig efter årsskiftet.
– Det här är ett systemfel. Vi har redan lösningen i våra händer. Genom att återanvända de batterier som nu kommer tillbaka i stora volymer kan vi bygga en robust och kostnadseffektiv batterivärdekedja här i Sverige, säger hon.
Istället tvingas Rebaba att importera batterier från länder som Norge och Danmark, där reglerna är mer flexibla. Företaget varnar för att Sverige riskerar att förlora sin konkurrenskraft och skapa onödiga transporter, vilket hindrar möjligheten att etablera en stark inhemsk värdekedja för batterier.
– Alla arbetar för detta, men vi går för långsamt. Risken är att Sverige halkar efter resten av EU, avslutar hon.